MENU

Author

169

Steadfast to the oath of a muslim physcian

Aktiviti

11/08/2018

Ikatan Pengamal Perubatan dan Kesihatan Muslim Malaysia (I-Medik) urges all Muslim physician in this country to observe closely the Oath of a Muslim Physcian in their daily clinical practice. The Oath has become the guiding principle and working etiquette to be adhered by a Muslim Physcian.

The Oath of a Muslim Physician indicates a clear signs the existence of the Creator of the universe and human beings, the ultimate Healer of any ailment and sufferings. Allah, the Al-Mighty is ever watching our intention in providing clinical services to the patients.

The Oath of a Muslim Physcian guides all Muslim Physicians to provide full dedication and commitment when discharging their duties to any patients regardless of their background, ethnicity, religion and belief.

In doing so, their clear intention to help patients and good advice, will distinguish them as a true Muslim Physician from others.

To inculcate a good value and healthy lifestyle to the patients is one of many roles expected by the physician. This includes promoting prevention measures related to any form danger and risk behaviour that would detrimental anyone health.

Treating patients is an act of ‘ibadah’ in Islam and a Muslim Physcian is rewarded for good deeds by Allah the All-Knowing.

As a reference, the Oath of a Muslim Physcian consists of the following details:

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful
Praise be to Allah, The Sustainer of His Creation, the All-Knowing
Glory be to Him, the Eternal, the All-Pervading
I serve non but Thee, and,as the Instrument of Thy Will, I commit myself to Thee.

I render this Oath in Thy Holy name and I undertake:

To be the instrument of Thy Will and Mercy, and, in all humbleness, to exercise justice, love and compassion;

To extend my of service to one and all, to the rich and the poor, to friend and foe alike, regardless of race, religion or colour;

To hold human life as precious and sacred, and to protect and honour it at all times and under all circumstances in accordance Thy Law;

To do my utmost to alleviate pain and misery, and to comfort and counsel human beings in sickness and anxiety;
To respect the confidence and guard the secrets of all my patients;

To maintain the dignity of health care, and to honour teachers, students and members of my profession;

To strive in pursuit of knowledge in Thy name for the benefit of mankind, and to uphold human honour and dignity;

To acquire the courage to admit my mistakes, mend my ways and to forgive the wrongs of others;

To be ever-conscious of my duty to Allah and His Messenger (saw) and to follow the percepts of Islam in private and in public;

O Allah grant me strength, patience and dedication to adhere to this Oath at all times

Subscribing to the Oath of a Muslim Physcian should rise no question to the commitment, dedication and treatment received by patients from Muslim Physicians.

 

 

 

 

 

Prof Dr Azmi bin Md Nor
Presiden of Ikatan Pengamal Prubatan dan Kesihatan Muslim Malaysia (Medik),
Dean of Kulliyyah of Medicine,
International Islamic University Malaysia IIUM

Read article

359

Tangani Isu Orientasi Seks Songsang Mengikut Data Kesihatan

Kolumnis, Mesej

09/08/2018

Kebelakangan ini, isu LGBT hangat diperkatakan. Kesemuanya mempromosikan amalan seks songsang ini agar dinormalisasikan dalam kalangan masyarakat Malaysia. Asakan demi asakan!

Isu usahawan kosmetik Safiey Illias memuat naik video dirinya bersama seorang lelaki yang dikatakan sebagai teman lelaki. Beliau ialah seorang transgender membuat video yang dianggap pre wedding video.

Tidak ketinggalan, isu pelantikan Numan Afifi, Pengerusi Pelangi Campaign for Equality, sebuah organisasi bukan kerajaan (NGO) LGBT yang pernah menganjurkan Majlis Iftar Gay Terbesar Malaysia telah dilantik sebagai pengawai khas Kementerian Belia dan Sukan (KBS). Beliau pernah menyuarakan tentang wawasan 2030 agar hak LGBT halal sepenuhnya di Malaysia menjelang 2030. Sudah pasti KBS adalah platform yang baik untuk mencapai wawasan ini.

Baru-baru ini juga, kenyataan Marina Mahathir bagi memperjuangkan hak asasi manusia bagi golongan ini amat membimbangkan. Persoalannya, adakah hak mereka ditindas?

Tidak, mereka mendapat hak yang sama seperti manusia lain dan disokong oleh kenyataan wakil putrajaya dalam Persidangan Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita (CEDAW) ke 69 pada Februari yang lalu. Malah di sektor kesihatan juga, mereka tetap dilayan dan dirawat sebaiknya.

Sebagai pengamal perubatan, apa yang kami takuti dengan golongan GBT adalah penularan penyakit kelamin terutamanya HIV.

Kajian telah melaporkan bahawa kini penyumbang utama jangkitan HIV adalah daripada kalangan gay dan biseksualiti bukan lagi daripada penagih dadah.

Kajian mendapati penentrasi melalui dubur adalah lebih 18 kali lebih berisiko untuk mendapat HIV kerana saluran darah lebih padat di bahagian tersebut. Kajian lain juga mendapati bahawa homoseksualiti lebih cenderung mendedahkan diri mereka kepada kecederaan fizikal seperti sadomasochism dan kerosakan pada struktur dubur.

Lebih malang lagi, kajian mendapati 1 daripada 3 gay yang berstatus HIV positif masih tidak mendedahkan status mereka malah aktif melakukan seks rambang secara tidak selamat bersama pelbagai pasangan. Malah, lebih dari separuh gay yang menjalankan seks rambang juga tidak tahu akan status HIV semua pasangan seks mereka.

Ya, memang benar HIV boleh di supress dengan antiretroviral drug tetapi mencegah itu pasti lebih baik dari mengubati. Negara perlu menghabiskan berbilion-bilion wang untuk mengekang penyebaran HIV melalui PreP sedangkan cara pencegahan lebih jimat dan berkesan.

Usaha membantu golongan LGBT melalui pendekatan agama untuk membantu mereka berubah sering dikecam sedangkan kajian sains antarabangsa juga mengiktiraf peranan agama dalam membantu mengekang penyebaran. Amat dikesali, pihak-pihak seperti Majlis AIDS Malaysia menggunakan hujah hak asasi bagi menjustifikasikan golongan LGBT meneruskan amalan seks songsang.

Dr Abdul Rahman Ramdzan

Unit Kesihatan Seksual

Ikatan Pengamal Perubatan & Kesihatan Muslim Malaysia (I-Medik)

Read article

162

Doktor, saya ada GOUT kah?

Info Sihat

03/08/2018

Doktor saya ade gout ke? Orang kampung saya cakap kalau sakit macam ni memang gout.”

“Pak cik, bukan semua sakit sendi ni sakit gout.”

Mari doktor nak cerita sikit pasal gout.

Kalau orang ada gout, masa serangan gout, sendi yang terlibat akan bengkak, kemerahan dan sakit. Biasanya sendi yang terlibat adalah ibu jari kaki, buku lali, jari tangan, siku, pergelangan tangan. Biasanya serangan gout akan ambil masa sehingga 2-3 minggu sebelum hilang.

Apa yang saya perlu buat ketika serangan gout doktor?

Biasanya doktor akan memberi ubat tahan sakit seperti Panadol (paracetamol), mefenamic acid, diclofenac untuk kurangkan rasa sakit dan keradangan. Selain itu, doktor juga akan beri ubat colchicine,tapi ubat ni memang akan menyebabkan cirit. Pesakit juga akan dinasihatkan untuk banyakkan berehat, minum air yang banyak dan meletakkan ais pada sendi yang bengkak untuk kurangkan bengkak.

Kalau pesakit gout yang dah kronik, asid urik akan membentuk kristal dan berkumpul di sendi-sendi yang dipanggil tophi. Pesakit gout juga cenderung untuk mendapat batu karang pada buah pinggang disebabkan asid urik yang tinggi.

Makan nak kena pantang ke doktor?

Ya, harus berpantang! Tak boleh makan organ dalaman haiwan, alkohol, daging lembu/kambing, makanan laut. Banyakkan makan sayuran, susu rendah lemak dan makanan berserat tinggi.

“Ujian darah asid urik pak cik pun normal ni. Kalau tersalah makan daging ke, makanan laut ke, ada tak sakit dan bengkak pada sendi?”

“Oh takda la pulak. Boleh je makan semua.”

“Ok lah tu, maknanya pak cik takda gout.”

 

Dr Atifah binti Jamil
Pegawai Perubatan Hospital Saratok
Sarawak

Read article

258

Doktor Jamban

Kerjaya, Kolumnis

23/07/2018

“Apa? Mereka panggil Chief dengan panggilan Doktor Jamban?”

“Ya, Doktor. Dulu kerja kami adalah untuk memberikan pendidikan kesihatan dan penekanan pembinaan jamban curah yang sistematik dan teratur. Sebab itulah mereka gelar kami ini doktor jamban.”

Begitulah antara kisah yang dapat saya cungkil apabila bersama para Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran (PPKP) atau Pegawai Kesihatan Persekitaran (PKP) di Pejabat Kesihatan Bahagian Kuching.

Pernahkah anda mendengar jawatan ‘merinyu kesihatan’ atau ‘inspektor kesihatan’ atau PPKP?

Mereka ini adalah tulang belakang dalam sektor kesihatan. Selalu apabila kita bercerita atau berbual berkenaan kesihatan dan perubatan kita selalu membayangkan hospital dan klinik. Jika orang yang terlibat pula adalah doktor, misi berbaju putih bertopi atau line riben berwarna biru, merah jambu, kuning ataupun melihat para dressar atau MA mahupun pegawai farmasi. Jarang untuk kita mengetahui bahawasanya terdapat satu lagi entiti yang penting dalam aspek kesihatan ini.

Inspektor Kesihatan / Health Inspector

Semasa saya bersekolah dahulu, nama jawatan ini saya kenali apabila seorang rakan sekelas daripada Jeli Kelantan mempunyai ayah yang berkhidmat sebagai inspektor kesihatan. Singkatan yang selalu didengar adalah IK atau HI.

Daripada gelaran merinyu kesihatan kepada inspector kesihatan dan pada 1999 jawatan ini dinamakan kepada Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran.

Tugas Dan Tanggungjawab Yang Besar

Aspek kesihatan ini luas seperti definisi sihat itu sendiri merujuk kepada satu tahap atau keadaan di mana seseorang individu itu mempunyai kesejahteraan yang sempurna dari segi fizikal, mental dan sosial dan bukan semata-mata bebas dari penyakit atau tidak berdaya.

Oleh itu, para PPKP ini berkhidmat keseluruh pelusuk kehidupan. Mengawal penularan penyakit berjangkit sehingga memastikan penyakit tidak berjangkit semakin parah dalam masyarakat. Tugas mereka sehingga mencari ke mana menghilang pesakit yang tidak meneruskan rawatan tuberkulosi/hiv atau lain-lain kes penyakit berjangkit. Sehinggakan tatkala meninggal pesakit HIV, mereka juga yang akan membantu dalam menyempurnakan mayat.

Makanan yang kita makan sehari-hari juga diperiksa setibanya daripada perlabuhan antarabangsa ataupun lapangan terbang antarabangsa. Kebersihan premis dan juga seluruh tahap keselamatan dan kebersihan makanan di seluruh negara diselia oleh mereka serta Pegawai Teknologi Makanan.

Tatkala nyamuk mula menyerang kawasan perumahan kita, maka mereka jugalah yang akan hadir menyiasat, serta mengenalpasti punca pembiakan nyamuk. Awas, jika anda adalah penternak bagi nyamuk-nyamuk vektor, anda boleh dikenakan kompaun oleh mereka ini. Mereka adalah pegawai yang diberikan kuasa untuk menjalankan perihal ini. Bukan sahaja penternak nyamuk, merokok dikawasan larangan juga adalah salah satu tindakan yang boleh dikompaun oleh para PPKP ini.

Sebelum berlakunya bencana seperti banjir, para PPKP ini adalah insan yang memastikan semua pusat penempatan banjir adalah selamat, bersih serta bebas daripada hazards. Tatkala menghantar anak ke taska atau pusat asuhan mahupun tadika, para PPKP ini akan sentiasa memastikan premis dan pengusaha telah diberikan taklimat serta kawasan operasi telah diperiksa untuk keselamatan dan kesihatan anak kita.

Mempromosikan kesihatan, membantu para penduduk untuk memastikan kawasan perumahan bersih sehinggakan seperti urusan bilik air juga dilihat oleh mereka ini. Kualiti air yang kita gunakan dengan hanya memulas paip itu juga dikawal selia oleh mereka. Jika ketidakcukupan klorin, terdapat mikroorganisme atau apa sahaja perkara yang boleh menyebabkan peluang penyakit bawaan air atau makanan juga adalah tanggungjawab mereka ini.

Fuh, bukan sedikit tugasan mreka ini! Para Doktor, jururawat, para penolong pegawai perubatan, pengawai farmasi, juru x-ray, atau apa sahaja tugasan yang melihat seorang pesakit satu demi satu. Bagi para PPKP, mereka melihat masyarakat dan berusaha bagi masyarakat dapat hidup harmoni dan sejahtera dengan memastikan setiap tanggungjawab dijalankan dengan baik. Bak kata perpatah “mencegah lebih baik daripada merawati”. Oleh itu, mereka inilah pejuang yang jarang didendang dalam memastikan kesejahteraan hidup kita di negara yang kita cintai ini.

Semoga Allah sentiasa melimpah keberkatan atas segala penat lelah dan pengorbanan mereka iaitu para PPKP dan PKP telah jalankan di Malaysia ini. Semoga mereka terus bersemangat untuk menjalankan tugas lantas terus maju jaya dalam profesion mereka.

Sekian.

Dr Muhamad Danial bin Salim
Pegawai Perubatan
Unit Kawalan Penyakit Berjangkit
Pejabat Kesihatan Bahagian Kuching

Read article

172

Perkahwinan Bawah Umur Mengikut Perspektif Perubatan

Aktiviti

07/07/2018

Isu perkahwinan bawah umur kembali menarik perhatian umum berikutan kes perkahwinan seorang remaja berusia 11 tahun dengan seorang lelaki dewasa berusia 41 tahun yang telah beristeri di Kelantan baru-baru ini. Kes ini telah mendapat liputan meluas terutamanya di dalam aspek kehakiman dan perundangan serta dikhuatiri terjadinya eksploitasi seksual terutamnya apabila pernikahan itu dilakukan di Thailand dan tidak melalui kuasa Makhamah Syariah di Malaysia.

Di Malaysia, “legal adulthood” atau usia kematangan di ambil sebagai 18 tahun. Usia ini juga dikira sebagai satu usia yang menentukan kematangan dalam membuat keputusan misalnya keizinan pembedahan atau prosedur tertentu . Manakala bagi “legal age of marriage’ pula, di bawah Seksyen 8, Akta Undang-undang Keluarga Islam (wilayah-wilayah Persekutuan) adalah 16 tahun bagi perempuan dan 18 tahun bagi lelaki. Perkahwinan sebelum usia ini memerlukan keizinan dari Hakim Syarie.

I-Medik memandang serius perkahwinan remaja yang terlalu muda seperti kes ini berikutan kebimbangan seandainya terdapat unsur eksploitasi seksual terhadap kanak-kanak. Pada masa yang sama, isu perubatan juga menjadi asas kepada kebimbangan ini. Perkahwinan yang terlalu muda boleh mengundang pelbagai risiko kehamilan seperti anemia, darah tinggi sewaktu hamil, kelahiran pramatang, berat bayi yang rendah serta pelbagai komplikasi sewaktu kelahiran kerana dari sudut anatomi dan fisiologi yang belum mencapai kematangan reproduksi.

Selain itu, kematangan kanak-kanak dari segi psikologi dan emosi juga perlu diambil berat dalam menentukan kesediaan mereka untuk berkahwin. Ini penting kerana perkahwinan pada usia sebelum kematangan telah terbukti meningkatkan risiko masalah mental seperti kemurungan di kalangan remaja wanita. Risiko ini akan lebih ketara jika kanak-kanak tersebut terdedah kepada pengabaian, penderaan emosi, fizikal atau seksual. Oleh yang demikian, penilaian psikologi juga dilihat menjadi keperluan dalam kes-kes tertentu bagi memastikan keputusan yang dibuat adalah baik untuk remaja terbabit.

Namun pada masa yang sama I-Medik merasakan mengharamkan terus perkahwinan bawah umur harus diteliti dengan sedalam-dalamnya. I-Medik menyokong kenyataan Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail bahawa melindungi kanak- kanak harus selari dengan memartabatkan Mahkamah Syariah dan Mahkamah Adat di Malaysia Timur.

Adapun remaja yang berusia sekitar 16-18 tahun, risiko kehamilan semakin berkurangan terutamanya jika mendapat jagaan antenatal yang sempurna. Ada remaja yang berumur 16-18 tahun yang sudah mencapai kematangan dari sudut emosi, fisiologi dan anatomi dan sudah bersedia untuk berkahwin apalagi telah menamatkan pendidikan sekunder. Menghalang perkahwinan boleh mengundang lebih banyak kes perzinaan dan kelahiran tanpa nikah.

I-Medik menyeru supaya undang-undang yang sedia ada diperkukuhkan dengan meletakkan syarat yang ketat bahawa sebarang perkahwinan di bawah usia 16 tahun perlu diteliti dan diletak di bawah kuasa hakim Syarie. Pertimbangan yang sewajarnya hanya harus diberi setelah melihat dari segala sudut agar kebajikan remaja akan terpelihara.

I-Medik menghargai respon yang telah diberikan oleh masyarakat umum terhadap kes ini. Sensitiviti masyarakat menunjukkan masyarakat prihatin terhadap nasib remaja. Pada masa yang sama, I-Medik juga menyeru agar masyarakat juga terus cakna dalam isu-isu yang melibatkan remaja seperti perzinaan, LGBT, pengguguran kerana semua ini boleh membawa kemudaratan dalam aspek kesihatan fizikal serta struktur sosial negara.

Prof. Dr. Azmi bin Md Nor
Dekan,
Kuliyyah Perubatan & Pakar Perunding Bedah Kolorektal,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).
Presiden I-Medik (Ikatan Prngamal Perubatan & Kesihatan Muslim Malaysia).

Read article

313

Apabila Terlajak VIRAL Di Hospital; Jururawat, Telefon Pintar Dan Ambu Bag

Kolumnis, Mesej

03/06/2018

Pada 1 Jun lepas, tular di media sosial, sebuah video yang memaparkan seorang Jururawat sedang menggunakan telefon pintar sambil mengendalikan alat bantuan pernafasan (bagging) di katil’.

Sebelum kita menjadi pihak yang mudah melatah dengan sesuatu isu, moleklah kita fahami bahawa seseorang pesakit yang telah diintubasi (seperti di dalam gambar viral), wajib diberi bantuan pernafasan secara berterusan menggunakan ambu bag / bag valve mask (seperti di dalam gambar) sehinggalah ada mesin ventilator yang akan menggantikan tugas ‘manual bagging’. Tugas ini boleh berlarutan sehingga berjam-jam. Pendek kata, selagi tiada mesin ventilator, maka bersiap sedialah tangan seorang petugas medikal untuk mengepam secara manual ‘bag valve mask’ itu. Secara peribadi, saya pernah melakukan prosedur ini bergilir dengan rakan setugas ketika merujuk pesakit ke Hospital lain selama lebih kurang 2 jam. Memang lenguh tangan dibuatnya.

Kita akan melihat senario Jururawat atau pihak medikal melakukan ‘bagging’ ini dalam situasi kecemasan seperti di Unit Kecemasan, Wad atau ketika proses memindahkan pesakit ke unit atau hospital yang mempunyai ventilator. Dalam kes ini, jelas pesakit telah pun stabil dan mungkin sedang menunggu ventilator.

Di bulan Ramadhan yang mulia ini, memandangkan video itu hanya berdurasi 27 saat, ia tidak mampu menggambarkan situasi keseluruhannya. Oleh itu, saya memilih untuk bersangka baik. Mungkin beliau ada urusan penting untuk menggunakan telefon pintar tersebut ketika menjalankan tugas mengepam ‘bag valve mask’.

Namun dalam situasi yang lain, saya berpendapat jururawat di lapangan klinikal adalah seorang atau pihak yang memberikan perkhidmatan langsung kepada pelanggan. Jadi penggunaan telefon pintar secara langsung untuk urusan peribadi wajar dielakkan. Kita seharusnya memaparkan cara kerja yang lebih professional. Jururawat harus tahu bahawa ada seribu satu mata yang sentiasa memerhatikan kita melakukan tugas. Rata-rata pesakit dan ahli keluarga memberi justifikasi mudah atas apa yang mereka lihat.

Dari sudut pandang lain, netizen perlu lebih prihatin dan sensitif bahawa hospital adalah  kawasan larangan mengambil gambar dan video pesakit kerana ia melanggari etika dan kerahsiaan pesakit. Jangan disebabkan video anda, banyak pihak terpalit dan terluka. Ikutlah saluran yang betul. Jangan asyik viral dek mengejar ‘like’ atau kerana rasa amarah. Terlajak perahu boleh berpatah semula, terlajar viral badan binasa.

Islam sentiasa menyarankan kita supaya menjaga tingkah laku dan menghindari fitnah dengan tiga langkah iaitu, menjaga muru’ah (hifzhul muru’ah), waspada terhadap syubuhat (ittiqaus syubuhat) dan menjauhi hal yang haram (ijtinabul muharramat). Allah s.w.t. juga memberi peringatan di dalam Al-Quran, surah As-Syuraa, ayat 30 ”Dan apa musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).”

Saya sendiri selaku Pengajar Klinikal perlu membawa telefon pintar setiap masa kerana akan menerima panggilan dari dalam dan luar. Memang menjadi satu cabaran untuk saya menggunakan telefon secara professional dengan cabaran aplikasi WhatApps dan FB yang sentiasa memanggil kita untuk melihatnya. Namun saya sebolehnya tidak menjawab panggilan telefon atau membalas mesej di kaunter atau di lapangan umum tempat kerja untuk mengelakkan salah faham. Jika seseorang petugas itu perlu menggunakan telefon pintar  untuk tujuan perubatan, jelaskan kepada pesakit untuk mengelakkan salah faham dan gunakan sewajarnya. Sebenarnya, isu penggunaan telefon pintar ini bukan sahaja berlaku di kalangan jururawat, malah kerjaya lain yang melibatkan pelanggan juga berdepan dengan cabaran etika pekerja menggunakan telefon secara berleluasa.

Kesimpulannya, kes ini telah pun mendapat perhatian serius pihak Jabatan Kesihatan Negeri, justeru kita berharap tindakan penambahbaikan boleh diambil dan semua pihak dapat mengambil iktibar daripada peristiwa ini. Cukup-cukuplah pihak awam mengecam individu terlibat dan profesion kejururawatan. Semoga Allah memberkati segala usaha dan penah lelah semua jururawat dalam memastikan pesakit mendapat perkhidmatan yang terbaik.

 

ATIQAH AHMAD ZAIN
Ketua Sektor Kejururawatan I-Medik
Pengajar Klinikal Hospital Islam Az-Zahrah

Read article

259

Tembakau & Penyakit Jantung

Kolumnis

01/06/2018

Sambutan Hari Tanpa Tembakau telah ditetapkan pada 31 Mei setiap tahun oleh Petubuhan Kesihatan Sedunia. Tema yang dipilih pada tahun 2018 adalah ‘Tobacco Breaks Heart – Choose health, not tobacco’. Untuk sambutan di peringkat kebangsaan pula, tema tersebut telah diterjemahkan sebagai ‘Tembakau & Penyakit Jantung – Ke Arah Generasi Tanpa Merokok’.

Penggunaan tembakau adalah antara faktor risiko penting menyumbang kepada penyakit jantung koronari, strok dan penyakit vaskular periferi. Sayugia diingatkan bahawa penyakit jantung yang dahulunya merupakan penyakit yang hanya terdengar di negara barat atau pun negara maju, sekarang ini sudah endemik dan menjadi masalah di mana sahaja.

Walau pun terdapat kemudaratan yang disebabkan oleh tembakau kepada kesihatan jantung, ditambah pula dengan adanya penyelesaian untuk mengurangkan kematian dan penyakit yang berkaitan dengan tembakau, namun kesedaran terhadap fakta tersebut dalam kalangan masyarakat awam terutamanya perokok adalah rendah.

Malaysia memberikan komitmen untuk mencapai penurunan prevalen merokok kepada 30% menjelang tahun 2025 dan mencapai ‘End Game of Tobacco’ atau penghujung permainan pada tahun 2045 di mana prevelan yang disasarkan adalah kurang daripada 5%. Pada tahun 2011, kajian Global Adult Tobacco Survey (GATS) Malaysia mendapati prevalen merokok dikalangan rakyat Malaysia berumur 15 tahun dan ke atas adalah sebanyak 23.1% atau seramai 4.7 juta orang dan ini jelas menunjukkan bahawa perokok adalah golongan yang minoriti. Oleh demikian, usaha untuk membanteras gejala merokok perlu dilaksanakan dengan lebih agresif dan usaha tersebut bukanlah sesuatu yang mustahil.

Untuk merealisasikan tema Sambutan Hari Tanpa Tembakau 2018, Ikatan Pengamal Perubatan & Kesihatan Muslim Malaysia (I-Medik) menyeru supaya tindakan bersepadu seperti aktiviti penguatkuasaan, pendidikan kesihatan melalui kempen media, aktiviti out-reach kepada kumpulan sasar, perkhidmatan berhenti merokok dan kenaikan cukai perlu terus diperkasakan. Kerjasama di antara pihak kerajaan dan sektor swasta serta masyarakat awam perlu dikukuhkan supaya dapat menjadi teras utama dalam menolak budaya merokok ke arah penghasilan generasi tanpa merokok.

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), rokok dikecualikan sebagai satu barangan yang perlu mematuhi penetapan kadar GST 0%. I-Medik menyokong pendirian KKM yang berusaha untuk membendung budaya merokok. I-Medik menggesa agar cukai rokok sedia ada dinaikkan supaya dapat menjejaskan kemampuan untuk membeli rokok terutama sekali dalam kalangan remaja yang mana 30% daripada mereka masih mampu membeli rokok dengan harga sekarang.

Bersempena dengan Bulan Ramadhan yang mulia, momentum ini perlu dimanfaatkan oleh perokok dalam kalangan Muslim untuk belajar mengurangi sekaligus berhenti merokok. Ia sebenarnya boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja namun Bulan Ramadhan kali ini adalah waktu yang tepat mengingatkan setiap Muslim diwajibkan untuk menahan nafsu. Mereka seharusnya kekal tidak merokok ketika saat berbuka sehinggalah sahur pada keesokan harinya. Apabila sudah menjadi kebiasaan, secara tidak langsung ia akan menjadi mind set seseorang untuk menahan keinginan untuk merokok.

Read article

194

GST 0% – NAIKKAN CUKAI ROKOK

Mesej

31/05/2018

Umum sedia maklum, Kementerian Kewangan Malaysia telah menetapkan bahawa bekalan barang dan perkhidmatan yang dibuat di dalam Malaysia serta barang dan perkhidmatan yang diimport yang dikenakan Cukai Barang dan Perkhidmatan (Goods and Services Tax – GST) pada standard 6% akan dikenakan GST pada kadar sifar (0%) yang akan berkuatkuasa mulai 1 Jun 2018 dan terpakai di seluruh negara.

Susulan GST 0% ini, barang dan perkhidmatan yang terlibat akan mengalami penurunan harga termasuklah hasil tembakau. Pihak industri tembakau yang aktif melobi untuk menurunkan harga rokok pasti akan menggunakan peluang bersempena dengan GST 0% ini.

Ikatan Pengamal Perubatan & Kesihatan Muslimin Malaysia (I-Medik) bersetuju dengan pihak kerajaan menjadikan GST 0% bagi menurunkan kos sara hidup. Namun begitu, rokok merupakan barangan berdosa yang membunuh separuh daripada penggunanya dan menyebabkan banyak komplikasi penyakit yang meningkatkan kos kesihatan.

Oleh demikian, kami menggesa agar pihak kerajaan bagi mengecualikan produk tembakau termasuk rokok sebagai salah satu barangan yang perlu mematuhi penetapan kadar GST 0%. Bahkan, naikkan cukai rokok sedia ada. Ini akan menjejaskan kemampuan untuk membeli rokok terutama sekali dalam kalangan remaja yang mana 30% daripada mereka masih mampu membeli rokok dengan harga sekarang.

Dr Ahmad Farid Nazmi Bin Abdul Halim
Ketua Unit Kawalan Rokok & Vape I-Medik

Read article

338

Penyerahan Laporan UPR Sempena Psikofiqh 2018 Bukti Pencapaian I-Medik Di Peringkat Antarabangsa

Aktiviti

01/05/2018

Kuantan, 28 April 2018 – Konvensyen Kesihatan Mental dan Psikologi (Psikofiqh) 2018 anjuran Ikatan Pengamal Perubatan dan Sains Kesihatan Muslim Malaysia (I-Medik)  telah melakar sejarah tersendiri apabila turut menyaksikan acara penyerahan dokumen laporan ‘Universal Periodic Review’ (UPR) yang telah disampaikan oleh Professor Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar, Naib Presiden I-Medik kepada Presiden I-Medik, Profesor Dr Azmi Md Nor. I-Medik adalah badan gabungan Malaysian Alliance of Civil Society Organisations in the UPR Process (MACSA).

I-Medik diwakili oleh Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar dan Dr Norzila Baharin telah terlibat dalam sesi latihan UPR yang dikendalikan oleh Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu di Geneva.  Sekembali ke Malaysia, mereka telah menyediakan laporan sekitar isu hak-hak asasi dalam menangani permasalahan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgander (LGBT) di Malaysia. Penglibatan I-Medik adalah untuk mengimbangkan laporan yang tidak tepat yang disediakan oleh pihak-pihak lain yang sering memperjuangkan isu LGBT dari aspek hak asasi individu semata-mata tanpa melihat kepentingan memelihara kesejahteraan dan kesihatan masyarakat secara menyeluruh.

Keprihatinan I-Medik dalam menangani isu LGBT disokong oleh Dr Rohaya A Rahman, Timbalan Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Pahang (JKNP) yang berkata “Peratus kejayaan pemulihan masalah ketagihan dadah adalah lebih tinggi berbanding pemulihan ketagihan seks, terutama yang melibatkan seks songsang di kalangan LGBT. Gejala di luar fitrah ini bukan sekadar jelas bertetangan dengan hokum Islam, malah menyebabkan kesan negatif kepada kesihatan dengan peningkatan ketara kes HIV di kalangan LGBT”.  Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas menyempurnakan majlis perasmian Psikofiqh 2018.

Kejayaan menyediakan dokumen laporan UPR yang akan diserahkan kepada PBB pada sesi semakan berkala ketiga November akan datang ini merupakan satu pencapaian I-Medik di peringkat antarabangsa dalam usaha I-Medik meletakkan isu LGBT pada sudut pandang yang lebih seimbang dan selari dengan syariat Islam dan juga kepentingan kesihatan individu dan masyarakat.

Konvensyen Psikofiqh ini dihadiri lebih 300 orang peserta dan telah diadakan di Auditorium Utama, Kuliyah Perubatan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan telah membincangkan isu ketagihan dari perpspektif perubatan, psikologi dan Islam. I-Medik berharap untuk terus komited dalam usaha  mendidik masyarakat agar lebih peka dan memainkan peranan pada setiap peringkat dan pendekatan yang lebih menyeluruh untuk membendung gejala ketagihan.

Read article

509

Konvensyen Kesihatan Mental Dan Psikologi (PSIKOFIQH) Menyarankan Pendekatan Holistik Menangani Isu Ketagihan

Aktiviti

30/04/2018

Kuantan, 28 April 2018 – “Kaedah terbaik untuk menangani permasalahan ketagihan dadah adalah dengan penglibatan pelbagai pihak sama ada penguatkuasa, profesional bidang kesihatan mahupun ilmuan agama untuk bersama turun padang mendekati golongan penagih dan mengubah stigma masyarakat kepada golongan ini dari pandangan jijik dan benci kepada empati dan ingin membantu”, demikian menurut Dr. Rohaya binti A Rahman, Timbalan Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Pahang (JKNP) dalam ucapan perasmian beliau ketika mewakili Pengarah JKNP untuk merasmikan Konvensyen Kesihatan Mental dan Psikologi (Psikofiqh) anjuran Ikatan Pengamal Perubatan dan Kesihatan Muslim Malaysia (I-Medik) dengan kerjasama Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Kuantan, Jabatan Kesihatan Negeri Pahang dan Pahang Mental Health Club (PAMEC).

Konvensyen ini yang telah dihadiri 300 peserta terdiri dari kalangan pengamal perubatan dan sains kesihatan, pelajar, pendidik serta ibu bapa telah memilih tema “Ketagihan Dari Perspektif Islam dan Psikologi” telah memberi fokus kepada isu-isu sekitar masalah ketagihan dari perspektif sains, perubatan, psikologi dan juga sudut pandang Islam. Selain pembentangan teori, objektif utama konvensyen ini adalah untuk membincangkan solusi-solusi praktikal bagi mengatasi masalah ketagihan dalam masyarakat berdasarkan prinsip rawatan dan pencegahan yang holistik, di mana pendekatan rawatan moden diintegrasikan dengan penyelesaian sosial dan spiritual.

Antara tajuk dan penceramah yang telah dijemput adalah Dr. Norharlina Bahar, Pakar Perunding Psikiatri Kanak-Kanak dan Remaja Hospital Selayang yang membincangkan isu ketagihan gajet dan internet di kalangan kanak-kanak dan remaja, Profesor Dr. Ramli Musa, Ketua Jabatan Psikiari Universiti Islam Antarabangsa membentangkan tajuk Ketagihan; Dari Perspektif Neurobiologi dan Psikologi dan Profesor Dr. Azizi Ayob, Timbalan Presiden I-Medik dengan tajuk Ketum; Polemik Ketagihan atau Manfaat Perubatan. Timbalan Pengetua Pondok Inabah II Kuala Terengganu, Ustaz Mansur pula telah berkongsi pengalaman yang diaplikasikan di institusi tersebut dalam merawat para penagih yang memberi penekanan kepada aspek penyucian jiwa dan spiritual.

“Penting untuk kita mengenal pasti punca sebenar kepada masalah ketagihan sama ada ketagihan dadah, video porno, seks bebas, internet dan gajet dan merawat punca permasalahan ini secara menyeluruh, bukan sekadar aspek luaran semata-mata”, demikian menurut Dr. Rozanizam Zakaria sebagai panel forum ‘Terapi Ketagihan; Antara Rumah, Hospital dan Pusat Serenti’ yang juga merupakan Pengarah Psikofiqh. Panel forum kedua Ustazah Dr. Norsaleha Mohd Salleh turut menekankan kepentingan institusi kekeluargaan sebagai benteng utama untuk mencegah penglibatan anak-anak dan remaja dalam masalah ketagihan kerana kurangnya perhatian, pantauan dan kasih sayang ibu bapa merupakan antara faktor anak-anak terlibat dalam gejala ketagihan.

Konvensyen yang bertempat di Auditorium Utama, Kuliyyah Perubatan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Kampus Kuantan ini telah mendapat sokongan penuh dari pihak Jabatan Kesihatan Negeri Pahang yang sentiasa mengalukan penglibatan badan bukan kerajaan dalam usaha-usaha mendidik masyarakat untuk bersama membendung isu ketagihan.

Sempena Psikofiqh 2018 juga, I-Medik telah melancarkan buku hasil penulisan pakar-pakar perubatan di kalangan tokoh-tokoh I-Medik bertajuk ‘Isu Kontemporari Perubatan Menurut Perspektif Islam’ dan pelancaran buku ini telah disempurnakan oleh Sahibus Samahah Dato’ Dr. Zulkifli Muda, Mufti Terengganu yang turut dijemput untuk menyampaikan ucaptama dalam konvensyen ini.

 

Psikofiqh 2018 juga telah melakar sejarah apabila dokumen laporan ‘Universal Periodic Review’ (UPR) yang akan dihantar kepada Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) diserahkan kepada Presiden I-Medik, Prof. Dr. Azmi Md Nor oleh Prof Madya Dr. Rafidah Hanim Mokhtar, Naib Presiden 2 I-Medik yang telah ke Geneva untuk sesi latihan UPR bersama seorang lagi wakil I-Medik, Dr. Norzila Baharin. Laporan ini akan dihantar ke PBB pada November 2018 bagi sesi semakan berkala yang ketiga.

I-Medik berharap dengan penganjuran Psikofiqh 2018, pendekatan yang lebih holistik dapat diaplikasikan dalam menangani isu ketagihan yang kian serius dalam masyarakat.

Read article