MENU

Info Sihat
Category

424

OBESITI Masalah Besar Kesihatan Malaysia

Info Sihat

23/01/2018

Malaysia, obesiti paling tinggi di Asia!

Melihat sahaja pada poster tersebut pasti ramai yang berasa kecewa dan bimbang dengan fakta yang mengejutkan kita sebagai rakyat Malaysia. Namun begitu, ada juga di kalangan rakyat Malaysia yang tergolong dalam mereka yang mempunyai masalah tersebut tetapi enggan memilih untuk berdepan dengannya.

Tahukah anda, masalah obesiti di Malaysia telah menunjukkan peningkatan yang membimbangkan pada setiap tahun dan ini menunjukkan bagaimana sikap dan budaya masyarakat tempatan dalam menjaga kesihatan dan juga memandang enteng akan permasalahan ini. Selain itu, pada masa yang sama ia juga dapat memberikan gambaran kepada kita bagaimana anggaran peningkatan penyakit kronik dalam kalangan masyarakat tempatan.

Obesiti? Adakah anda salah seorang daripadanya?

Obesiti adalah suatu penyakit di mana lemak berlebihan berkumpul di dalam badan seseorang. Ia bukan sahaja akan menyebabkan aktiviti fizikal dan sosial seseorang menjadi terhad, malah akan menyebabkan jangka hayat seseorang menjadi pendek. Obesiti boleh mengganggu dan mencederakan organ-organ di dalam badan kita seterusnya dapat menyebabkan masalah kesihatan yang serius.

Seseorang itu dianggap menghidapi masalah obesiti apabila berat badannya adalah 45kg melebihi berat badan ideal seseorang itu. Berat ideal seseorang itu dapat dikira melalui indeks jisim badan (BMI), di mana BMI yang melebihi 35 atau 40 dikatakan mengalami obesiti. Cara pengiraan BMI adalah seperti berikut:

*Pengiraan BMI tidak boleh digunakan bagi mereka yang berusia kurang daripada 18 tahun atau melebihi usia 64 tahun, mengandung, menyusu badan dan ahli sukan yang aktif.

Akar permasalahan obesiti di Malaysia

Punca utama kepada permasalahan ini adalah disebabkan oleh tekanan dan cara pengurusannya di kalangan rakyat Malaysia. Tekanan yang dihadapi oleh masyarakat bandar terutamanya dari segi kekangan masa dan waktu rehat yang cukup menyebabkan rakyat Malaysia memilih untuk mengurangkan tekanan dengan cara berhibur dan juga mengamalkan pemakanan yang tidak sihat.

Kesibukkan para pekerja terutama di kawasan bandar menyebabkan mereka tidak menjaga jadual pemakanan dengan baik, malah menggantikannya pula dengan merokok. Ada sebahagian pekerja yang tidak makan di siang hari kerana sibuk dengan kerja dan mengisi perut yang kosong tadi dengan makan malam yang lewat, kurang dari dua jam sebelum waktu tidur.

Selain itu, terdapat juga di kalangan masyarakat yang suka melepak di warung atau restoran pada lewat malam. Hal ini, bukan sahaja menyebabkan seseorang itu  tidak menjaga pemakanan dengan baik, malah menyebabkan seseorang itu tidak mempunyai tidur yang cukup yang juga menjadi faktor penyumbang kepada masalah obesiti ini.

Di samping itu, masyarakat Malaysia kini lebih gemar untuk makan di restoran makanan segera kerana lebih mudah dan menjimatkan masa dengan wujudnya khidmat penghantaran makanan. Tambahan lagi, rakyat Malaysia juga dipandang sebagai masyarakat yang tidak menggemari sayur-sayuran dan buah-buahan, malah masakan Malaysia juga banyak yang berminyak dan bersantan.

Selain itu, masyakat Malaysia juga amat mudah terpengaruh dengan produk-produk yang belum tentu keberkesanannya. Sebagai contoh, banyak iklan-iklan produk yang menjanjikan suatu hasil yang besar dengan usaha yang kecil, seperti memakan pil-pil atau jamu-jamu yang dapat menguruskan badan dalam masa yang singkat tanpa perlu bersenam.

Keadaan fizikal yang letih dan lesu menyebabkan masyarakat lebih memilih gaya hidup yang tidak aktif seperti berhibur untuk mengurangkan tekanan. Antara hiburan yang menjadi pilihan masyarakat kini adalah seperti menonton filem di panggung atau di rumah, menghabiskan masa dengan permainan video di televisyen, komputer mahu pun pada aplikasi telefon pintar.

Ingat! Masalahnya bukan sekadar obes

Kesan utama masalah obesiti adalah seperti penyakit tiga serangkai yang terkenal dalam kalangan masyarakat Malaysia seperti kecing manis, darah tinggi dan juga sakit jantung. Selain itu, keadaan fizikal yang besar juga akan memberi tekanan kepada salur pernafasan ketika dalam keadaan baring dan akan menyebabkan masalah sesak nafas ketika tidur atau juga dikenali sebagai “Sleep Apnea”.

Obesiti juga akan mengakibatkan masalah kelamin seseorang terjejas. Seseorang yang obes akan menjadi kurang aktif dalam melakukan hubungan seksual bersama pasangannya. Hal ini kerana, seseorang lelaki yang obes berkemungkinan untuk menghadapi masalah ereksi dan jangkitan kuman pada alat kelamin. Manakala wanita obes pula akan terdedah kepada masalah kandungan yang tidak terancang.

Selain itu, psikologi seseorang juga akan terganggu terutama bagi mereka yang telah mengalami masalah obesiti ini dari usia yang lebih muda. Kanak-kanak yang obes, lebih mudah didiskriminasi dan diejek oleh rakan-rakan sebaya di sekolah. Hal ini menyebabkan kanak-kanak obes itu hilang atau kurang keyakinan diri dan apabila masalah ini dibawa sehingga dewasa, tahap kepuasan hidup mereka juga akan terjejas.

Mencegah lebih baik daripada mengubati

PERTAMA: Makan. Kuncinya adalah pemakanan yang seimbang, “suku, suku, separuh!”. Amalkan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam setiap hidangan makanan. Separuh pinggan hidangan adalah dengan sayur-sayuran dan buah-buahan, manakala nasi dan daging/ayam/ikan adalah suku hidangan setiap satu. Ketika menghadiri kenduri yang banyak dalam satu hari, kita dinasihatkan agar mengurangkan pengambilan karbohidrat dan lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan.

Makan sedikit tetapi kerap adalah salah satu cara yang baik untuk meningkatkan tahap metabolisme badan. Elakkan kelaparan ketika makan, kerana ketika lapar kita akan lebih cenderung untuk makan dengan kuantiti yang banyak dalam satu masa dan akan menyebabkan seseorang itu menjadi mengah dan lesu

Ingatlah petua Rasulullah SAW; “makan sebelum lapar, berhenti sebelum kenyang” sebagai cara untuk kita menentukan waktu makan dan kekerapannya. Selain itu, baginda juga berpesan “1/3 daripada perut diisi makanan, 1/3 lagi dengan air dan 1/3 lagi dengan udara” sebagai cara untuk kita menentukan jumlah hidangan yang patut diambil.

KEDUA: Bersenam, Kuncinya adalah bersenam selalu, “dua puluh minit setiap sesi, dalam seminggu hanya tiga kali”. Mulakan aktiviti bersenam dengan ringkas tetapi mudah untuk dilakukan berterusan. Jangan memilih senaman yang berat kerana ia akan menyebabkan kita rasa berat dan tidak bersemangat untuk bersenam pada sesi yang berikutnya.

Ingat! Langkah yang pertama itu sukar tetapi permulaan yang kecil adalah sangat bermakna daripada tidak melakukan apa-apa. Rasulullah SAW juga ada bersabda “… Amalan yang paling Allah sukai adalah amalan yang berterusan walaupun sedikit.” (Al-Bukhari dan Muslim). Hal ini menunjukkan kepada kita bahawa, dalam melakukan perubahan perlunya disiplin diri yang tinggi dalam melakukan sesuatu perkara.

Ihsan gambar: Pembina UPM

Dr Muhammad Zakwan Bin Ilias
Pegawai perubatan
Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang
Ahli I-Medik Wilayah Persekutuan & Selangor

Read article

135

“Tolong Jangan Potong Kaki Saya, Tuan Doktor!”

Info Sihat

16/01/2018

“Tolong jangan potong kaki saya, Tuan Doktor. Beri saya masa lagi untuk berfikir,“

Seringkali situasi sebegini dilihat di hospital. Kerap kali doktor terpaksa untuk memotong kaki pesakit untuk menyelamatkan nyawa pesakit kerana jangkitan kuman yang asalnya dari kaki boleh merebak hingga ke jantung, buah pinggang, otak dan jika tidak dirawat, ia boleh membawa kepada kematian. Ada yang dipotong di jari, buku lali, bawah lutut dan ada juga dipotong sehingga paras atas lutut.

Terdapat banyak sebab yang menyebabkan keadaan ini terjadi. Antara sebab yang utama adalah akibat komplikasi daripada penyakit Diabetis Melitus. Penghidap sakit Diabetis Melitus berisiko untuk mendapat luka yang teruk di bahagian kaki. Ini merupakan salah satu komplikasi di mana kaki akan mengalami kekurangan deria sentuhan (diabetic neuropathy) dan juga kerana salur darah di kaki menjadi sempit (peripheral vascular disease).

Orang yang menghidap Diabetis Melitus boleh mengakibatkan urat saraf mengalami kerosakan dan menyebabkan ia tidak boleh berfungsi dengan sempurna. Antara tanda-tandanya adalah kaki dan tangan akan berasa kebas-kebas pada paras pergelangan kaki dan juga tangan. Ini menyebabkan pesakit berisiko tinggi untuk tidak perasan sekiranya terdapat luka di kaki. Luka yang kecil akan menjadi besar jika tidak dirawat dengan kadar segera.

Diabetis Melitus juga boleh menyebabkan salur darah menjadi sempit terutamanya salur-salur darah yang besar. Ini mengakibatkan kurangnya darah sampai ke kaki dan sekiranya ada luka di kaki, ia menyebabkan luka tersebut lambat sembuh kerana darah tidak dapat membekalkan nutrien yang secukupnya untuk membantu penyembuhan luka tersebut.

 

Bagaimana untuk mengelakkan luka di kaki bagi pesakit Diabetis Melitus?

1. Pesakit hendaklah selalu memeriksa kaki sendiri atau meminta tolong orang memeriksa kaki pesakit.

  • memeriksa dengan teliti terutamanya di celah-celah jari,
  • mendapatkan rawatan awal sekiranya terdapat luka di kaki,
  • menggunakan krim pelembab yang bersesuaian sekiranya kaki terlalu kering sehingga menyebabkan rekahan,
  • memotong kuku dengan berhati-hati mengikut bentuk jari,
  • membasuh kaki dan memastikan kaki dilap sehingga kering,
  • sentiasa memakai kasut dan stokin,
  • memakai kasut yang tidak ketat.

2. Memastikan bacaan gula sentiasa terkawal dengan mematuhi arahan ubatan, pemakanan dan juga gaya hidup yang sihat.

Akhir sekali, penyakit kencing manis adalah penyakit yang tidak berjangkit dan ia boleh dikawal sekiranya pesakit memakan ubat dengan betul dan menjaga pemakanan. Ini akan mengurangkan risiko untuk pesakit mendapat komplikasi-komplikasi Diabetis seperti luka yang lambat sembuh, seterusnya boleh menyelamatkan KAKI ANDA DARI DIPOTONG!

Dr Ammar bin Abdol Hamid
I-Medik Melaka

Read article

186

Bukan Sekadar Dengkur (Bhgn. 2)

Info Sihat

11/01/2018

“Sila masuk, encik,”  ujar Dr. Zek

“Macam mana keputusan Ujian Tidur saya tu, Doktor?” Tanya encik Hasbullah penuh kerisauan.

“Sat naa.. Oh ya, berdasarkan Ujian Tidur encik, nisbah berat badan kepada tinggi atau BMI encik adalah 41. Indek apnoea/hyponia adalah 20, baseline saturasi oksigen adalah 95% dan minima saturasi adalah 90%. Berdasar catatan ini 95% kejatuhan saturation adalah disebabkan oleh faktor obstruksi di salur pernafasan,” jawab Dr. Zek sambil melihat kertas di depannya.

“Err.. Doktor, apa maknanya? Boleh terangkan dalam bahasa yang boleh saya faham?”

“Maknanya encik Hasbullah didiagnosa dengan penyakit Obstructive Sleep Apnoea pada tahap sederhana atau moderate. Semasa encik tidur, salur pernafasan encik mengecil dan tertutup. Itu yang menyebabkan encik berdengkur”.

“Tetapi dengkur encik bukan sekadar dengkur biasa,” Dr. Zek cuba menerangnya dalam bahasa mudah.

“Dengkur ni biasa berlaku terutama dalam kalangan lelaki. Pada umur 30 tahun, purata 30% lelaki berdengkur dan pada umur 60 tahun, 60% lelaki berdengkur. Kiranya dengkur ni macam simbol kelelakianlah begitu.”

Tersengih. Bangga sekejap encik Hasbullah mendengarnya, dan kemudian dia menunjukkan enkuirinya semula.

“Eh, perempuan tak dengkur ke? Saya dengar isteri saya pun dengkur juga, cumanya tak teruklah, Doktor,” Encik Hasbullah mempersoalkan pula.

“Perempuan pun boleh berdengkur juga, cuma peratusannya kurang dari lelaki. Biasanya pesakit-pesakit saya, bila suami berdengkur isteri OK saja, tetapi bila isteri berdengkur suaminya datang mengadu kat saya,” seloroh Dr. Zek memberi sedikit jelingan mata kepada pesakitnya itu.

“Betullah, Doktor. Isteri saya tak adalah pula mengamuk kat saya kata dia tak boleh tidur. Tapi dia kesian kat saya yang tiba-tiba tercungap-cungap semasa tidur. Katanya dia nampak saya susah bernafas macam NAK MATI. Saya tak perasan pun masa tidur tapi bangun pagi memang rasa kering tekak dan letih.”

“Hah, itulah bezanya dengan orang yang mengalami habitual snoring – dengkur biasa dengan sleep apnoea syndrome ni. Pada masa tu oksigen ke otak berkurangan menyebabkan pesakit akan kerap terjaga.”

“Doktor, apa rawatan penyakit ni?” tanya encik Hasbullah.

“Setiap penyakit ada ubatnya.  Rawatan sleep apnoea ini terbahagi kepada dua; sama ada secara perubatan atau pembedahan. Pembedahan boleh dilakukan kepada setengah pesakit yang sesuai. Tapi saya merasakan kadar kejayaan dalam kes encik ni agak rendah. BMI lebih 40, biasanya kita tak bedah dah. Lagipun risiko pembedahan agak tinggi. Jika nak buat juga, kena ‘standby’ katil di Unit Rawatan Rapi atau ICU.”

“Hah? Macam tu sekali risikonya?!” Terkejut encik Hasbullah.

“Ya, risikonya memang tinggi. Pesakit boleh berhenti bernafas selepas pembedahan. BAHAYA TU. Jika BMI tak terlalu tinggi, pembedahan adalah satu pilihan yang boleh difikirkan.”

“Dah tu, apa pilihan yang ada pada saya?”

“Rawatan yang lain adalah encik guna satu alat semasa tidur. Alat ni namanya mesin CPAP. Mesin ini akan berikan bekalan oksigen semasa tidur dan membuka saluran pernafasan. Tapi encik kena pakai tiap-tiap hari masa nak tidur,” jelas Dr. Zek.

“Oh, leceh la macam ni, doktor. Rasanya tak larat saya nak guna tiap-tiap hari. Hospital kerajaan berikan percuma alat ni?”

“Tak, kerajaan tak berikan alat ni. Harganya mahal. Satu unit mencecah 7 hingga 8 ribu ringgit. Pesakit kena bayar sendiri, cumanya kami boleh membantu dapatkan pembekalnya. Jika pekerja kerajaan, boleh usahakan bayaran balik dari pihak kerajaan.”

“Tak mampu saya, Doktor. Saya kerja swasta. Gaji pun kecil.”

Mengeluh. Termenung pesakit itu seketika.

“Beginilah encik Hasbullah, asas kepada rawatan penyakit encik Hasbullah ni terletak kepada encik sendiri. Encik mesti cuba sedaya upaya mengurangkan berat badan, tukar corak pemakanan dan sentiasa bersenam. Saya akan rujuk encik untuk berjumpa dengan pegawai pemakanan untuk dapatkan nasihat. Tetapi encik sendiri bertanggungjawab terhadap kesihatan encik.”

“Semangat kena selalu kuat, tak mahu jadi macam yo-yo. Perlu berterusan! Jika encik boleh kurang berat badan secara konsisten, masalah encik boleh berkurangan dan mungkin terus hilang tanpa rawatan perubatan atau pembedahan,” jelas Dr. Zek.

“Baik doktor, saya akan cuba dengan segenap kudrat yang ada.”

“Jangan lupa, rokok tu kena berhenti ya?” celah Dr. Zek.

“… baiklah.” Encik Hasbullah tunduk, matanya mencuri pandang pegawai perubatan di hadapannya.

* * * * *

Beberapa bulan selepas tarikh tersebut, Dr. Zek seperti kebiasaannya meluangkan masa hujung minggu beriadah di Taman Rimba Bara. Cuma hari ini dia mengikuti trail yang melalui sebuah taman kanak-kanak. Ramai orang yang sama-sama beriadah dengan ahli keluarga. Tiba-tiba telinganya menangkap suara yang memanggil namanya.

“Dr. Zek.. Dr. Zek!”

Dr. Zek memalingkan kepala ke belakang.

“Dr Zek kan? Kenal saya lagi?”

“Rasa macam pernah jumpa. Pernah datang konsultasi dengan saya ya? Pesakit saya ramai. Biasa saya cam mukanya saja, tapi nama dah lupa. Nama encik siapa ye?” Jawab Dr. Zek sambil menggaru kepala yang tidak gatal.

“Sayalah Hasbullah yang dulu mengidap OSA tu!”

Dr. Zek samar-samar teringat kisah pesakitnya ini, dan perkataan DULU itu seperti membawa khabar gembira buatnya.

“Oh, encik Hasbullah ke ni? Lain sangat rupanya. Nampak berbeza. Saya macam ingat-ingat lupa tadi. Tapi tak berani nak tegur sebab tak ingat jumpa di mana.”

“Saya dah kurus, Doktor! Saya bersungguh-sungguh ikut nasihat doktor. Isteri saya kata saya sekarang dah tak berdengkur dan tercungap-cungap semasa tidur seperti dulu. Tak pekena teh tarik, roti canai kat kedai mamak tengah malam dah. BMI saya pun dah bawah 30. Bangun pagi dah tak letih. Rasa dah jadi orang baru yang lebih cergas dan bertenaga. Terima kasih, Doktor. Saya betul-betul ikut nasihat yang doktor berikan hari tu. Susah juga mulanya, tapi keluarga saya memberi sokongan. Kehidupan saya dah semakin ceria. Isteri saya pun semakin sayang kepada saya,” bersinar-sinar mata encik Hasbullah memberitahu Dr. Zek.

Senyum Dr. Zek… Alhamdulillah…

TAMAT

 

*nama pesakit dan doktor hanyalah rekaan semata-mata dan bukan nama sebenar

 

Dr Zulkifli b Yusof
Ketua Jabatan dan Konsultan
Jabatan Otorinolaringologi
Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar 

Read article

800

Bukan Sekadar Dengkur (Bhgn. 1)

Info Sihat

18/12/2017

“Saya kerap mengantuk di waktu pagi, keletihan dan kerap kali tertidur semasa bekerja.”

“Takut juga saya, doktor. Sebab kerja saya pun melibatkan mesin-mesin merbahaya.” ujar encik Hasbullah.

“Isteri ada beritahu encik berdengkur semasa tidur?” Tanya doktor Zek.

“Ada, doktor. Dia kata bukan sekadar dengkur. Kerapkali juga dia lihat saya terhenti bernafas dan bangun termengah-mengah ketika tidur,” tambah encik  Hasbullah lagi dengan penuh bimbang.

“Encik merokok?” Satu persoalan wajib dari Dr. Zek

“Errr… Ada jugalah, doktor. Kawan-kawan tempat kerja saya semuanya merokok.”

Mendengar keluhan pesakit dengan penuh perhatian, Dr. Zek melakukan pemeriksaan ke atas encik Hasbullah termasuk melakukan ‘flexible endoscopy’ bagi menilai salur pernafasan dengan lebih teliti.

“Doktor, sepupu saya baru-baru ni meninggal semasa tidur. Muda lagi umurnya. Baru 32 tahun. Anak pun masih berumur 2 tahun. Kasihan saya lihat isterinya. Katanya arwah pun berdengkur macam saya.  Berat badannya pun lebih kurang macam saya; bulat,” Sempat lagi  encik Hasbullah mencelah. Senyum Dr. Zek mendengar.

“Encik Hasbullah minta timbang berat badan,” arah Dr. Zek.

Jarum penimbang naik laju, akhirnya berhenti pada 120kg. Tinggi, hanya 160 sentimeter. BMI melebihi 40!!!

“Beginilah, encik Hasbullah. Saya merasakan encik berkemungkinan besar menghadapi penyakit kesukaran bernafas semasa tidur. Dalam perubatan namanya ‘Sleep Apnoea Syndrome’ (OSA). Encik bukan sekadar berdengkur semasa tidur tetapi salur penafasan encik tersekat menyebabkan otak encik kurang menerima oksigen. Itu  yang menyebabkan encik kerap terbangun dan tercungap-cungap semasa tidur”.

“Penyakit ini merbahaya  kepada nyawa dan boleh menyebabkan banyak penyakit lagi melibatkan kegagalan fungsi otak, jantung, paru-paru dan banyak organ lain.”

Berubah air muka encik Hasbullah saat mendengar penjelasan Dr. Zek.

“Saya merasakan sepupu encik Hasbullah meninggal mungkin disebabkan penyakit ini. Antara komplikasi OSA adalah kematian mengejut.”

Muka encik Hasbullah terus menjadi merah.

“Eh, sampai begitu teruk sekali jadinya ya, doktor?” tanya encik Hasbullah.

“Saya ramai menerima pesakit macam encik Hasbullah dan ada juga yang dikhabaran meninggal mengejut macam tu,” ujar doctor Zek.

“Yang membimbangkan kami adalah bilangannya semakin mendadak. Cara hidup dan cara pemakan masyarakat kita dah berubah, McD, KFC, Pizza, kedai mamak 24 jam. Bersenam pun makin culas, rata-rata ‘tenggelam’ dengan handphone dan komputer saja.”

“Saya akan melakukan ujian yang lebih lanjut terhadap encik Hasbullah bagi mengesahkan penyakit encik dan menilai tahapannya. Temujanji ujian tidur atau Sleep Study encik Hasbulah adalah pada Isnin malam, Selasa minggu depan. Sleep study appointment saya sekarang hampir 6 bulan sebab kami ramai pesakit, tetapi saya selitkan nama encik lebih awal kerana symptom encik agak teruk’.

Encik datang ke hospital untuk ujian tidur sambil dibuat pemantauan. Ingat, datang nanti untuk tidur saja ya. Jangan bawa gajet, isteri, anak, jangan tidur di siang hari dan jangan minum minuman yang menyegarkan. Rokok tu… KENA BERHENTI.” tegas doctor Zek.

“Ya, doktor,” jawab encik Hasbullah berbasa-basi.

Encik Hasbullah mengambil kad temujanji dan menunggu untuk ujian tidur sleep study dengan penuh harapan.

(bersambung..)

*nama pesakit dan doktor hanyalah rekaan semata-mata dan bukan nama sebenar

 

 

Dr Zulkifli b Yusof
Ketua Jabatan dan Konsultan
Jabatan Otorinolaringologi
Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar

Read article

443

Hijrah: Azam Kesihatan

Info Sihat, Motivasi

30/09/2017

Tidak terlambat untuk mengucapkan Salam Maal Hijrah kepada sekalian umat Islam. Pada kebiasaannya, Awal Muharam akan dijadikan sebagai titik mula bagi menetapkan azam tahunan bagi sesetengah umat Islam untuk berhijrah kepada keadaan yang lebih baik.

Oleh sebab itu, boleh juga kita cuba menambah di dalam azam hijrah tahun ini kandungan azam yang berbentuk kesihatan. Hal demikian kerana penjagaan kesihatan juga merupakan sebahagian daripada tanggungjawab agama yang dituntut.

Sabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya kamu mempunyai tanggungjawab untuk menunaikan hak terhadap tubuh badan kamu.” (Hadis Riwayat Bukhari)

Di dalam hadis lain: “Orang mukmin yang kuat lebih baik dan disukai oleh Allah daripada orang mukmin yang lemah.” (Hadis Riwayat Muslim)

Nabi SAW juga pernah bersabda: “Ada dua jenis nikmat yang banyak melekakan ramai manusia iaitu nikmat sihat dan nikmat masa lapang.” (Hadis riwayat Bukhari)

Doa Rasulullah SAW yang sering dibaca di dalam Al-Ma’thurat: “Ya Allah, sihatkanlah badanku, Ya Allah sihatkanlah pendengaranku, Ya Allah sihatkanlah penglihatanku.”

Tokoh dakwah terkenal, Imam Hassan Al-Banna yang mengasaskan pertubuhan dakwah Ikhwan Muslimin di Mesir pernah menasihati ahlinya agar melengkapkan diri dengan ciri-ciri peribadi muslim yang salah satunya ialah “tubuh badan yang kuat”. Beliau menasihati ahlinya (umat Islam umumnya) supaya melakukan pemeriksaan kesihatan secara menyeluruh, menjauhkan pengambilan teh dan kopi, serta tidak makan secara berlebihan.

Hanya dengan tubuh badan yang sihat dan kuat, kita akan mampu menunaikan tanggungjawab agama. Di dalam kaedah feqah ada menyebut: “Apa-apa yang tidak sempurna sesuatu perkara wajib kecuali dengannya, maka hal itu menjadi wajib”. Penunaian tanggungjawab agama hanya dapat disempurnakan dengan tubuh badan yang sihat.

CADANGAN PERTAMA bagi azam kesihatan untuk tahun hijrah kali ini ialah mengamalkan gaya hidup yang sihat. Perkara ini meliputi:

i. Mengamalkan pemakanan sihat

  • Seperti rendah kalori dan lemak tepu, kurang garam, tinggi kandungan serat, rendah glycaemic index (GI), mengurangkan pengambilan minuman bergula tinggi.

ii. Kerap bersenam

  • Individu yang beriadah secara sederhana sebanyak 150 minit seminggu dilaporkan kurang berisiko mendapat penyakit jantung sebanyak 14% berbanding mereka yang tidak beriadah.
  • Bagi mereka yang sihat, kerap melakukan aktiviti fizikal dapat mengurangkan risiko daripada menghidap penyakit-penyakit yang menyebabkan masalah kardiovaskular sebanyak 20%-30%.
  • Aktiviti seperti berjalan, berjoging, dapat menurunkan tekanan darah sebanyak 13/18mmHg (SBP/DBP)

iii. Berhenti merokok

  • Amalan merokok berisiko meningkatkan kebarangkalian sebanyak 2-4 kali menyebabkan penyakit kardiovaskular berbanding dengan mereka yang tidak merokok.
  • Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang kali ke-37 di Dewan Syura, Tingkat 11 Pusat Islam Kuala Lumpur pada 23 Mac 1995 telah membincangkan isu Merokok Dari Pandangan Islam dan telah bersetuju memutuskan seperti berikut:

“Merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudaratan”.

  • Bagaimana pula dengan rokok elektronik atau vape? Laporan terbaru US Surgeon General melaporkan remaja yang terdedah kepada nikotin akan menyebabkan ketagihan dan membahayakan perkembangan otak mereka.

iv. Mengekalkan berat badan pada tahap ideal

  • Berat badan ideal (BMI 18.5-22.9), ukur lilit pinggang (lelaki <90cm, wanita <80cm). Obesiti (BMI >27.4)
  • Obesiti meningkatkan risiko kematian disebabkan oleh penyakit jantung sebanyak 50% bagi wanita dan 60% bagi lelaki.
  • Pengurangan berat badan sebanyak 5-10% dapat menurunkan tekanan darah, mengawal paras gula dan lemak dalam darah dan kehidupan akan lebih berkualiti.

v. Faktor diet dan gaya hidup seperti merokok, kurang melakukan aktiviti fizikal dan pengambilan alkohol, akan menyumbang kepada faktor kardiovaskular seperti obesiti, darah tinggi, kencing manis dan tinggi paras kolesterol dalam darah sebanyak 70%. Juga kesemuanya menyumbang kepada lebih 95% serangan jantung.

CADANGAN KEDUA ialah menjalankan pemeriksaan kesihatan berkala.

  • Pemeriksaan kesihatan bertujuan untuk mengesan penyakit lebih awal supaya boleh diberi rawatan awal bagi mengelakkan komplikasi.
  • Bagi mereka yang sihat dan tidak mempunyai risiko, ujian saringan untuk penyakit kencing manis harus dilakukan semenjak umur 30 tahun. Jika keputusan normal, ujian boleh dilakukan sekali pada setiap tahun.

Pemeriksaan kesihatan tidak mengira usia

CADANGAN KETIGA ialah bagi mereka yang telah menghidap sebarang penyakit, berazam untuk mematuhi temujanji kesihatan, berdisiplin memakan ubat-ubatan dan mematuhi nasihat doktor.

  • Mematuhi sepenuhnya pengambilan ubat pencegah penyakit kardiovaskular (aspirin, ubat darah tinggi dan ubat penurun kolesterol) dapat menurunkan kebarangkalian serangan penyakit kardiovaskular kali pertama atau kali kedua sebanyak 80%.
  • Lebih lama tempoh interaksi antara pembimbing dan pesakit, penurunan A1C (kandungan gula dalam darah selama 3 bulan) akan lebih baik. Pembimbing di sini boleh jadi merupakan seorang doktor, ahli farmasi, jururawat diabetes, dan pakar pemakanan.

Bagi mereka yang mengimani kesempurnaan Islam, mereka pasti tidak akan mengasingkan kepentingan penjagaan kesihatan daripada kesempurnaan agama ini. Tubuh badan merupakan amanah daripada Allah yang harus dijaga seperti amanah-amanah lain. Muslim yang mempunyai tubuh badan yang sihat akan melahirkan umat yang kuat. Semoga tahun 1439 Hijrah merupakan tahun yang lebih baik untuk kita semua. Insya-Allah.

Dr Mohamad Azrul Azly Bin Zarul Fu’ad
Pegawai Perubatan Hospital Selama, Perak
Ahli I-Medik Perak

 

Rujukan:

  1. Risalah Taalim Imam Hassan Al-Banna
  2. Clinical Practice Guidelines On Primary And Secondary Prevention Of Cardiovascular Disease 2017, KKM.
  3. Clinical Practice Guidelines On Management Of Hypertension 4th Edition, KKM.
  4. Clinical Practice Guidelines On Management OF Type 2 Diabetes Mellitus 5th Edition, KKM
  5. Kenyataan Media JAKIM Mengenai Hukum Merokok Dari Pandangan Islam Pada 25 Julai 2011.

Read article

537

“Doktor, saya rasa ini gangguan jin.”

Info Sihat

28/09/2017

Bulan lepas saya merawat seorang pesakit kencing manis di klinik, saya bertanyakan perihal penyakitnya. Kali ini jawapannya agak berbeza daripada jawapan tipikal pesakit saya;

“Doktor, saya rasa penyakit yang saya hadapi ini bukan kencing manis. Segala simptom kebas-kebas tangan, kerap buang air kecil ini ada penyebabnya, Dan saya yakin sebabnya bukan kencing manis.”

Saya semakin tertarik dan bertanya, “Apa sebabnya, puan?”

“Saya terkena gangguan jin. Ada orang dengki dengan saya. Ketika saya muda saya tak pernah sakit apa-apa. Tapi lepas berlaku gangguan ini, menyebabkan saya banyak masalah. Bermula dengan badan rasa sakit-sakit kemudian datang simptom lain.”

Saya terus mendengar sambil membelek keputusan darahnya;

  • Fasting blood sugar (FBS) : 16 mmol/L
  • HBA1C : 12%

Ini menunjukkan kawalan kencing manis yang sangat teruk, tidak terkawal langsung. Saya tersenyum sambil memberi peluang kepadanya menerangkan lagi.

“Kadang-kadang bila datang gangguan tu lagi, tangan dan kaki saya memang akan kebas-kebas, tapi lepas saya berzikir dan baca ayat pendinding. Alhamdulillah, terus hilang.”

Saya mencelah, “Bagaimana puan yakin semua itu adalah kesan gangguan?” Beliau menjawab ada seorang ustaz berkata begitu. Terus percaya dan yakin, berpegang dengannya sampai sekarang. Saya cuba menerangkan keadaan sebenar, bahawa segala simptom yang dihadapi adalah berpunca daripada taraf gula dalam darah yang tidak terkawal.

Namun selaku pensyarah di sebuah kolej, beliau menolak mentah-mentah tanpa mempertimbangkan penerangan saya. Mungkin kerana saya nampak lebih muda barangkali. Kemudian saya cuba menambah dos ubat Metformin (ubat kencing manis), namun beliau menolak. Saya lihat di hadapan bukunya, sudah tertulis “difficult patient” oleh rakan doktor lain.

Saya terangkan risiko kencing manis tidak terkawal seperti strok, buah pinggang rosak, kerosakan saraf mata dan lain-lain. Namun jawapannya sangat menyejukkan hati; semua itu adalah ketentuan Allah, jika berlaku pun. Saya mengiyakannya tanpa membantah, sambil berkata, “Tapi kita manusia diberi pilihan untuk berusaha mengelakkan mudarat.”

Sesi rawatan saya tamat, sambil hati terasa berat dan kecewa.

* * * * * * * * * *

Gejala diabetes

  1. Beriman dengan kewujudan jin dan malaikat itu adalah rukun iman. Kita semua perlu mempercayainya. Namun tidak semua perkara adalah disebabkan gangguan jin. Ilmu sains juga adalah ilmu Allah. Ilmu yang diizinkan oleh Allah untuk manusia mengambil manfaat darinya. Perubatan yang diamalkan sekarang adalah satu cabang ilmu yang sangat bernilai, ilmu yang berkesinambungan daripada tokoh-tokoh perubatan islam terdahulu seperti Ibn Sina, Azzahrawi dan lain-lain.
  2. Kencing manis atau diabetes mellitus berpunca daripada berkurangnya taraf hormon insulin yang berfungsi untuk mencerna gula dalam darah, ataupun sel-sel badan tidak sensitif kepada insulin. Selepas kita makan karbohidrat (nasi, roti, gandum) atau minum minuman manis, kandungan gula dalam badan akan meningkat, Hormon insulin inilah yang akan membawa gula tersebut ke sel-sel badan untuk digunakan sebagai tenaga. Jadi bila kurangnya insulin, menyebabkan kandungan gula akan tinggi. Ia tidak dapat digunakan untuk tenaga, dan mendatangkan banyak komplikasi lain.
  3. Ubat kencing manis berfungi untuk mengawal gula dalam darah, tapi tidak menyembuhkan kencing manis. Sehingga kini tidak ada lagi penawar kepada kencing manis. Ia boleh dikawal tapi tidak boleh diubati.
  4. Tanda-tanda kencing manis tidak terkawal adalah;
    • Cepat rasa haus
    • Kerap buang air kecil
    • Badan tidak bermaya
    • Kebas-kebas tangan dan kaki
    • Mata semakin kabur dan mungkin buta
    • Luka susah sembuh dan semakin teruk
    • Strok atau lumpuh yang kekal

Berlakunya semua simptom di atas ada penerangannya. Apabila taraf gula tinggi dalam darah, menyebabkan air lebih banyak dikeluarkan dari badan melalui kencing. Ini menjadikan badan sentiasa rasa lemah dan cepat haus. Gula menyebabkan kerosakan pada saraf dan salur darah, menyebabkan kebas-kebas tangan dan kaki, luka susah sembuh kerana salur darah tidak efektif.  Gula yang tinggi juga merosakkan banyak organ lain seperti buah pinggang dan jantung. Juga merosotnya antibodi badan, menyebabkan mudah dijangkiti penyakit termasuk TB (tuberkulosis/batuk kering). Komplikasi paling menakutkan adalah strok dan rosak buah pinggang.

  1. Memilih untuk tidak mengawal gula adalah memilih untuk mendatangkan mudarat pada tubuh badan, kerana ia akan mendatangkan komplikasi yang lebih buruk dalam jangka masa yang lama. Perbuatan memudaratkan diri sendiri itu adalah haram di sisi Islam.
  2. Kencing manis adalah penyakit yang boleh mendatangkan kesan yang sangat teruk jika tidak dikawal dengan baik. Sedikit demi sedikit ia merosakkan sistem badan, berhati-hatilah wahai para pembaca. Jika anda mula mempunyai simptom kerap buang air kecil, kerap haus, lesu-lesu badan, berjumpalah dengan doktor anda dulu sebelum anda jumpa bomoh. Kesian jin, tak pasal-pasal kena tuduh!

 

Muhammad Hazim bin Mohd. Azhar
Pegawai Kesihatan UD44
Klinik Kesihatan Kuala Sungai Baru, Melaka

Read article

401

Diet untuk Kegagalan Tumbesaran dan Perkembangan (Failure to thrive)

Info Sihat

14/09/2017

Setiap kanak-kanak yang sihat akan mengalami tumbesaran yang pesat pada peringkat awal. Namun begitu, di dalam sesetengah kes, terdapat juga kanak-kanak  yang gagal mencapai standard pertumbuhan yang normal. Keadaan ini dinamakan sebagai Failure to thrive (FTT) atau Kegagalan Tumbesaran dan Perkembangan. Ini bermaksud kegagalan perkembangan dan pertumbuhan fizikal kanak-kanak yang biasanya disusuli dengan kegagalan perkembangan motor dan sosial.

Faktor-faktor yang menyumbang kepada kegagalan tumbesaran dan perkembangan ini adalah masalah perubatan yang mengganggu pengambilan makanan kanak-kanak itu sendiri seperti penyakit jantung kongenital, penyakit usus dan gangguan sistem saraf. Selain itu simptom-simptom perubatan seperti muntah-muntah, cirit-birit, hilang selera makan dan kembung perut juga mengganggu tahap pengambilan makanan bagi kanak-kanak dan seterusnya tumbesarannya menjadi terbantut.

Salah satu intervensi bagi kanak-kanak yang mengalami kegagalan tumbesaran ini adalah terapi pemakanan dimana pesakit akan dirujuk kepada pegawai dietetik atau pegawai sains pemakanan. Sewaktu intervensi diberikan, feeding barrier juga akan diakses  seperti adakah pesakit mengalami sakit mulut, atau terdapat ulcer pada mulut, sakit tekak, sakit gusi atau masalah pergigian. Feeding barrier ini juga merupakan penyumbang kepada kekurangan pengambilan makanan bagi kanak-kanak. Modifikasi terhadap diet diperlukan sesuai dengan keadaan kanak-kanak berkenaan.

Kegagalan tumbesaran dan perkembangan ini menjadi kerisauan di kalangan para ibu terutamanya. Secara umumnya, apa yang ibu-ibu atau keluarga boleh lakukan adalah menetapkan jadual makan yang teratur kepada anak. Makanan harus diberikan mengikut jadual bagi mengelakkan tabiat grazing iaitu makan makanan dalam kuantiti yang sedikit secara berulang-ulang sepanjang hari, tanpa mengira waktu dan tempat, boleh jadi ketika bermain, menonton atau melakukan aktiviti lain sambil makan. Akibatnya anak berkenaan berisiko untuk kekurangan zat apabila makanan yang dimakan itu rendah kalori dan berasa seolah-olah kenyang sepanjang masa padahal kuantiti atau kalori makanan yang diambil hanyalah sedikit. Alangkah bagusnya sekiranya anak ini dapat didisiplinkan waktu pemakanannya dan suasana tempat makan yang sepatutnya. Saranan untuk mengambil 3 kali waktu makan utama beserta sekurang-kurangnya dua kali waktu snek adalah digalakkan.

Kegagalan tumbesaran juga boleh berlaku bagi bayi yang lewat diberikan makanan pelengkap (complementary food). Weaning diet atau pengenalan makanan pelengkap di antara umur 4 hingga 6 bulan boleh dipertimbangkan, secara individu ke atas bayi yang mengalami pertumbuhan yang kurang memuaskan, setelah segala usaha untuk memperbaiki amalan penyusuan dilakukan.

Makanan yang telah dihancur lumat sehingga boleh diberikan kepada anak berusia 4-6 bulan sebagai makanan pelengkap

Kanak-kanak yang mengalami kegagalan tumbesaran seharusnya mengambil makanan seimbang dan berkalori tinggi. Pelbagaikan jenis makanan yang berkhasiat berpandukan piramid makanan. Berikan makanan berkarbohidrat seperti nasi, roti, mi, dan pasta sebagai sumber tenaga utama. Sertakan buah-buahan dan sayur-sayuran untuk membekalkan vitamin dan mineral. Di samping itu berikan makanan berprotein seperti ayam, ikan, telur, daging dan kekacang untuk membina tisu badan dan otot, serta membekalkan zat besi bagi pembentukan sel darah merah.

Berikut merupakan beberapa cara yang boleh diamalkan sebagai panduan kepada ibu bapa di rumah bagi membekalkan makanan berkalori tinggi :-

  1. Daripada memberi nasi putih sahaja setiap hari, anda boleh pelbagaikan jenis nasi seperti nasi goreng nasi ayam, nasi lemak atau nasi beriyani asalkan ianya tidak pedas dan terlalu masin. Harus diingat bahawa pemakanan seimbang adalah penting. Jadi sekiranya anda menyediakan nasi goreng kepada anak anda, pastikan ada tambahan protein seperti ayam, telur atau daging dan juga sayur-sayuran.
  2. Makanan bergoreng adalah digalakkan seperti mee goreng, bihun goreng pasta goreng kerana makanan bergoreng berkalori tinggi. Sekiranya anda menyediakan bubur nasi, ikan dan ayam haruslah digoreng terlebih dahulu sebelum dicampur ke dalam bubur nasi tersebut.
  3. Ayam atau ikan digoreng bersalut tepung bagi meningkatkan lagi kadar serapan minyak seterusnya meninggikan kalori makanan. Kenalkan juga sayur bergoreng dalam makanan harian.
  4. Sediakan juga makanan berkalori tinggi pada waktu snek seperti biskut atau roti atau lempeng yang disapu jem/ marjerin/ madu/ mentega kacang, kuih muih bergoreng atau bersantan, cucur jemput, ubi kentang goreng atau kentang putar bersama ayam dan daging, bergedil, roti yang dicelup dengan telur bersusu, sandwich tuna/telur/ sardin yang disapu dengan marjerin. Puding yang dibuat dengan mencampurkan susu penuh krim juga boleh dijadikan snek yang berkalori tinggi.
  5. Makan bijirin sarapan atau oat bersama susu penuh krim.
  6. Hidangkan minuman berkhasiat seperti susu penuh krim/ susu kocak (milkshake)/ susu berperisa, atau buah yang dikisar bersama susu penuh krim untuk dijadikan jus. Susu Pemakanan lengkap (complete nutrition) juga boleh disajikan.
  7. Sediakan juga produk tenusu seperti yogurt, dadih, aiskrim, ice-blended drink dan keju.

Para ibu juga mungkin sedar bahawa anak-anak ini selalunya cepat bosan dengan suatu jenis makanan. Sebagai contoh, sekiranya pada hari pertama kita sediakan nasi putih bersama ayam goreng, dan kita dapati anak makan dengan penuh berselera dan dalam kuantiti yang bayak. Keesokannya kita juga menyediakan nasi bersama ayam goreng juga dengan harapan anak kita akan makan dengan kuantiti yang banyak juga tetapi yang berlaku adalah sebaliknya. Pada hari ketiga, ada kemungkinan anak kita akan semakin kurang makan atau tidak mahu menjamah makanan kerana kita menyediakan menu yang sama juga. Justeru kepelbagaian menu yang dihidangkan juga memainkan peranan dalam memastikan anak yang kurang tumbesarannya mengambil makanan secukupnya. Ibu bapa atau penjaga harus menjadi kreatif dalam menyediakan menu atau diet kepada kanak-kanak.

TIP MENINGKATKAN PENGAMBILAN MAKANAN ANAK ANDA

  1. Kenalpasti makanan kegemaran anak anda.
  2. Hidangkan makanan dalam pelbagai cara/warna/gaya masakan supaya kelihatan menarik dan menyelerakan.
  3. Makanlah bersama keluarga dalam suasana yang riang dan gembira.
  4. Makanlah pada waktu yang teratur.
  5. Elakkan pengambilan snek berhampiran dengan waktu makan utama.
  6. Libatkan anak anda dalam merancang menu, membeli dan menyediakan makanan.
  7. Kenalkan pelbagai jenis makanan baru kepada anak anda.
  8. Teruskan pemberian susu dan hasil tenusu.

Bagi bayi di bawah satu tahun, corak pemakanan adalah sedikit berbeza kerana bayi masih memerlukan makanan yang lembut sepert bubur nasi roti dan sebagainya. Justeru cara untuk meningkatkan kalori makanan adalah bergantung kepada corak pengambilan makanan bayi tersebut. Rujukan kepada pegawai Dietetik atau pegawai sains pemakanan adalah perlu supaya intervensi secara individual dapat diberikan bersesuaian dengan pengambilan makanan bayi berkenaan.

P/s: Pemakanan berkalori tinngi ini hanya bersifat sementara sahaja iaitu sehingga anak berkenaan mencapai berat badan yang normal.

Noor Taufikhiah bt Harun
Pegawai Dietetik U41
Hosp. Bukit Mertajam

Rujukan:

  • Diet untuk Kegagalan Tumbesaran dan Perkembangan (Failure to Thrive), Kementerian Kesihatan Malaysia, 2008.
  • Garis Panduan Pemberian Makanan Bayi dan Kanak-Kanak Kecil, Bahagian Pemakanan Kementerian Kesihatan Malaysia 2008
  • Essential Practical Guidelines For Failure To Thrive Patients

Read article

1159

‘Computer Vision Syndrome’ Punca Masalah Mata Di Kalangan Pengguna Telefon Pintar

Info Sihat

09/09/2017

Telefon pintar, tablet, komputer serta pelbagai lagi gajet yang wujud pada masa kini menjadi alat yang paling kerap digunakan oleh segenap lapisan masyarakat saban hari. Perkembangan teknologi telekomunikasi yang berlaku juga dijangka akan menjadikan manusia lebih bergantung kepada alat-alat tersebut pada masa hadapan. Sehingga tahun 2017, dianggarkan bahawa pengguna telefon pintar adalah seramai 2.32 billion orang di serata dunia. Ini menjadikan bilangan pesakit yang mengadu masalah kesihatan akibat penggunaan alat-alat ini juga meningkat setiap tahun.

Computer Vision Syndrome’ merupakan antara masalah kesihatan yang terjadi akibat terdedah kepada penggunaan telefon pintar untuk tempoh yang kerap dan berpanjangan. Terdahulu, sindrom ini dikaitkan dengan skrin yang terdapat di komputer meja sahaja, namun ianya tidak lagi terhad kepada komputer tersebut kerana alat-alat teknologi berskrin lain sudah semakin kerap digunakan. Kajian menunjukkan penggunaan alat teknologi ini melebih dua jam sehari akan membawa risiko 90% kepada sindrom tersebut serta menyebabkan pelbagai kesan sampingan terhadap mata dan penglihatan. Perkara ini menjadi lebih rumit bagi pekerja-pekerja yang menggunakan komputer untuk tempoh masa yang lama.

Antara faktor yang menyumbang kepada risiko mendapat penyakit ini adalah disebabkan imej yang tercipta pada skrin ‘visual display terminal(VDT)’ adalah dalam bentuk piksel yang mana tahap kontras huruf-huruf pada skrin tidak tajam seperti bahan bercetak. Ini menjadikan mata kita menghadapi kesukaran untuk terus fokus pada skrin ketika membaca, seterusnya menyebabkan mata seolah-olah dipaksa untuk kekal meneruskan pembacaan. Keadaan ini mewujudkan ketegangan kepada otot-otot mata yang terlibat dalam proses pembacaan jarak dekat, lantas mengakibatkan keletihan atau ‘fatigue’ kepada mata.

Kebiasaannya, mata manusia akan berkelip secara spontan sebanyak 15 kali dalam satu minit. Walaubagaimapun, dengan meningkatnya tahap fokus mata kita terhadap skrin VDT akan menjadikan mata kita berkelip kurang daripada 5 kali seminit. Kesan daripada keadaan ini akan menyebabkan berkurangnya air mata akibat tersejat oleh udara persekitaran, lalu mendedahkan permukaan mata kita kepada kekeringan.

Simptom-simptom yang kebiasaanya terjadi kepada mereka yang mengalami ‘Computer Vision Syndrome’ ini adalah seperti keletihan mata, mata kering dan gatal, pandangan menjadi kabur, kesukaran untuk fokus pada jarak dekat, pandangan menjadi dua (double vision), dan juga masalah-masalah berkaitan kekejangan otot di leher, bahu, serta tulang belakang disebabkan keadaan tubuh yang tidak sesuai ketika melihat VDT.

Perkara ini menjadi lebih rumit bagi kanak-kanak jika mereka terdedah kepada penggunaan alat-alat teknologi VDT ini terlalu lama. Kajian menunjukkan risiko untuk kanak-kanak mendapat rabun jauh akibat penggunaan VDT yang terlalu lama adalah sebanyak 25-30%. Kanak-kanak mempunyai tahap kesedaran kendiri yang terbatas, di mana mereka cenderung untuk menghadap skrin selama beberapa jam tanpa rehat. Mereka juga sangat cepat menyesuaikan diri dengan merasakan tabiat mereka ketika melihat skrin adalah normal meskipun ianya tidak. Sebagai contoh, kanak-kanak cenderung untuk melihat skrin pada jarak yang terlalu dekat. Keadaan ini bakal meningkatkan risiko untuk mendapat ‘Computer Vision Syndrome’, yang mana ianya lebih sukar untuk ditangani berbanding orang dewasa. Oleh itu, penggunaan telefon pintar atau tablet di kalangan kanak-kanak perlu dipantau sebaiknya oleh ibu bapa.

Pencegahan terhadap sindrom ini merupakan langkah terbaik bagi mengelak daripada menghadapi masalah-masalah tersebut, lebih-lebih lagi kepada kanak-kanak. Antara perkara yang boleh dilaksanakan ialah dengan menghadkan maksima sejam hingga dua jam penggunaan gajet-gajet pintar. Semestinya langkah ini adalah sangat mencabar kerana banyak keperluan rutin seharian dilakukan melalui medium-medium gajet pintar tersebut, namun perkara ini perlu dijadikan latihan bagi mengelak masalah yang timbul daripadanya.

Langkah-langkah lain seperti menetapkan tahap kecerahan alat-alat pintar supaya tidak terlalu terang, memasang skrin anti-silau pada alat-alat tersebut, serta mengambil rehat yang sebentar tetapi kerap daripada melihat skrin secara berterusan adalah digalakkan. Pakar-pakar optik juga menyarankan agar ditetapkan jarak penglihatan daripada skrin sejauh 80 – 90 cm (jarak sejauh 40 cm seperti yang disarankan sebelum ini didapati tidak berkesan mengelak daripada simptom berlaku), disamping menetapkan sudut penglihatan sebanyak 10-20 darjah di bawah garis penglihatan supaya mengelak daripada kekejangan otot dan kekeringan mata.

 

 

 

 

Dr. Muhammad Syamil Mohamad Salmi
AJK Pusat I-Medik
Pegawai Perubatan Sarjana Oftalmologi

Read article

431

Bahaya kandungan cecair vape yang ramai tidak ketahui

Info Sihat

17/08/2017

Pada mulanya e-cigarette atau lebih dikenali dengan panggilan “vape” dianggap sebagai salah satu inisiatif untuk mengurangkan bahaya penggunaan rokok konvensional (tobacco harm reduction). Ianya dianggap sebagai alternatif yang kurang bahaya berbanding rokok konvensional kerana kandungan cecairnya yang mengandungi yang umum ketahui hanya mengandungi propylene glycol, glycerol, air suling, perisa dan nikotin. Propylene glycol dan glycerol dianggap selamat kerana ianya banyak digunakan dalam industri pembuatan makanan dan diakui selamat oleh badan dan institusi yang mengawal selia industri pemakanan.

Namun, kajian terkini berkenaan perisa yang terkandung di dalam cecair vape dikhuatiri menghasilkan bahan kimia toksik yang boleh menjejaskan kesihatan pengguna vape [Andrey Khlystov, American Chemical Society 2016]. Penghasilan bahan kimia toksik ini dipengaruhi oleh beberapa faktor iaitu suhu, jenis, umur pengunaan alatan. Penguraian haba perisa telah menghasilkan bahan toksik yang dikenali sebahai aldehyde atau lebih spesifik bahan kimia yang dikenali sebagai acrolein dan formaldehyde.

Sumber: Berkeley Lab

Perlu diingat yang walaupun propylene glycol dan glycerol selamat digunakan untuk dimakan, namun cecair vape bukannya diminum, tetapi dipanaskan untuk menghasilkan wap. Wap yang dihasilkan ini dikhuatiri mengandungi sebanyak 31 bahan kimia berbahaya [Hugo Destaillats, Berkeley Lab 2016].

Justeru itu, para perokok diingatkan bahawa tiada alternatif lain selain dari berhenti merokok untuk menjaga kesihatan. Bagi bukan perokok, menggunakan vape bukanlah satu tindakan bijak malah ianya langsung tidak melambangkan anda ini mengikut ‘trend’ terkini. Rokok satu pembaziran, vape pula tiada kurangnya.

Dr. Muhammad Ihsan Bin Suhaidi
Doktor Kesihatan Pekerjaan
I-Medik Pulau Pinang

Pautan rujukan:

  1. http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.est.6b05145
  2. http://newscenter.lbl.gov/2016/07/27/e-cigarettes-emit-harmful-chemicals-emit-others/

 

Read article

1084

BERKENALAN DENGAN KANSER (SIRI 1)

Info Sihat, Kolumnis, Utama

25/08/2016

Tak kenal maka tak cinta. Pepatah alasan yang biasanya digunakan bagi remaja yang terpikat dengan kenalan. Tujuan untuk mengenal hati budi sebagai panduan halatuju perhubungan. Begitu juga dengan penyakit kanser, sekiranya kita tidak kenal maka banyaklah teori yang digunapakai bagi menjustifikasi sesuatu tindakan yang kadangkala tidak tepat dalam memahami penyakit apatah lagi dalam pemilihan rawatan.

Kanser merupakan satu penyakit yang amat ditakuti semua lapisan masyarakat. Ianya dikaitkan dengan segala perkara negatif termasuklah putus harapan dan kematian hinggalah ada ungkapan seperti kanser dalam masyarakat yang membawa makna negatif kepada yang dituju.

Apa dia penyakit kanser?
Kanser merupakan satu penyakit ketumbuhan yang mana asal selnya adalah dari sel host badan itu sendiri. Sebagai contohnya, kanser payudara berpunca dari sel payudara. Juga kanser usus adalah berpunca dari sel-sel usus dan bukannya dari sel luaran, virus, bakteria atau kuman apatah lagi “buatan orang”. Sel-sel host badan ini menjalani proses mutasi akibat dari kerosakan sel yang berterusan.

Pada fitrahnya, Allah s.w.t. telah menjadikan perkembangan sel organ atau badan kita dikawal selia oleh dua faktor genetik yang saling mengimbangi pertumbuhan sel iaitu “Oncogene” (pemangkin pertumbuhan) atau “Tumour Supressor gene” (pembantut pertumbuhan). Dalam keseimbangan fungsi, kedua dua faktor ini mejadikan sel-sel tumbuh secara normal dan teratur. Tanpa keseimbangan, ini akan mengakibatkan pertumbuhan sel secara tidak normal hingga mampu melakukan kerosakan kepada sel-sel lain yang dinamakan kanser.

Dengan adanya faktor kerosakan sel yang berterusan yang tidak dibaiki dengan betul kerana faktor host badan yang kekurangkan pertahanan badan dan pembaikian sel-sel yang rosak disebabkan kerosakan yang berterusan dari racun dalam rokok, bahan kimia dalam persekitaran, udara atau makanan dan kekurangan daya pertahanan badan seperti penyakit kencing manis atau daya ketahanan penyakit yang lemah. Ini akan mengakibatkan sel-sel yang rosak tersebut akan terus berkembang dalam kerosakan seterusnya menjadi sel-sel kanser.

Selagi kerosakan sel tidak dibaiki serta sel-sel yang rosak tidak dibuang atau dibunuh maka sel-sel ini akan terus berkembang melakukan kerosakan kepada sel-sel sekelilingnya malah mempengaruhi sel-sel sekelilingnya memberontak dan bertukar menjadi sel kanser. Sel-sel kanser ini tidak lagi akan mengikut arahan perancangan ‘CPU’ utama yang mengawal pertumbuhan normal sel. Maka membiaklah sel-sel kanser ini.

Apakah keperluan pertumbuhan sel kanser?
Oleh kerana pada asasnya sel-sel kanser merupakan berpunca dari sel-sel host badan maka keperluan pertumbuhan sel-sel kanser adalah sama dengan sel-sel normal kita.

Sel badan kita memerlukan Oksigen, nutrient minerals termasuklah amino asid dan glukosa atau gula untuk hidup dan berkembang. Maka inilah juga keperluan sel-sel kanser. Memotong bekalan keperluan sel-sel kanser ini akan juga akan memotong bekalan kepada sel normal badan. Malah, sel-sel kanser adakalanya akan menggunakan resource ini lebih banyak dan cepat dari sel-normal badan. Ini akan mengakibatkan host badan akan lemah akibat kekurangan nutrisi kepada sel normal badan. Sebagai contohnya, sekiranya pesakit kanser meletakkan glukosa atau gula sebagai makanan kanser dan berpantang denganya, ini akan mengakibatkan badan semakin lemah akibat kekurangan glukosa atau gula kepada sel yang normal. Sehingga badan yang kehabisan glukosa akan memecahkan lemak serta otot (protein) kepada gula. Proses ini dinamakan katabolik state. Ini adalah tidak baik untuk pesakit.

Maka bagaimanakah untuk melawan kanser?
Cara yang terbaik secara tradisinya ialah dengan membuang ketumbuhan tersebut. Ini bagi membolehkan kesemua sel-sel kanser dapat dijauhkan dari sel-sel normal sekeliling bagi menghindarkan ianya dipengaruhi sel kanser untuk ditukar menjadi sel-sel kanser. Inilah yang dinamakan pembedahan.

Cara yang kedua ialah dengan memberi ubat yang membunuh sel-sel kanser. Ianya lebih dikenali sebagai ‘Kemoterapi’. Ianya mampu membantu dalam perawatan kanser.

Cara seterusnya ialah dengan memberi rawatan X-ray atau dikenali juga dengan Radioterapi. Ianya satu pancaran X yang bervoltage tinggi dari 6 MegaVoltage hingga 23 MegaVoltage. Rawatan sokongan seperti terapi hormon dan terapi biologikal mampu memberi penambahbaikan dalam perawatan kanser.

Pemilihan rawatan adalah bergantung kepada beberapa perkara yang pada asasnya dari sudut umur, kesihatan keseluruhan, status kecergasan, persediaan pesakit serta yang paling utama jenis-jenis serta risiko setiap bahagian kanser mengikut kategori tersendiri. Ini memerlukan huraian dan perbincangan yang lebih detail dari Pakar onkologi.

Rawatan alternatif / komplimentari
Rawatan alternatif banyak mempengaruhi pesakit hanya kerana menjanjikan zero kesan sampingan dan testimonial kemujaraban rawatan yang dicuba. Walaubagaimanapun perlu dingat beberapa perkara fakta berkenaan perawatan alternatif:

  1. Tahap pembuktian kemujaraban rawatan hanyalah pada testimonial terpilih dan bukannya dari kajian saintifik secara sistem rawak bagi mengelakkan faktor lain dalam mempengaruhi hasil kajian. Sedangkan rawatan konvensional moden memerlukan bukti saintifik atas kajian bertahun tahun sebelum dibenarkan dalam pasaran.
  2. Tempoh sesuatu produk dari berjumpanya bahan dengan kajian serta berada dalam pasaran adalah singkat menjadikan kesan kemujarabannya belum dinilai dengan masa dari sudut kesan jangka panjang. Sedangkan perubatan moden memerlukan jangkamasa sehingga 5 hingga 20 tahun sebelum dipasarkan kerana menantikan laporan penuh kesan rawatan dari segi kesan jangka pendek serta jangka panjang.
  3. Diluluskan KKM sebagai makanan tambahan bagi mengelakkan dari memberi bukti sebenar kemujaraban sekiranya hendak didaftarkan sebagai ubat farmaceutikal.
  4. Tahap kilang GMP hanyalah menggambarkan kilang itu bersih dan selamat, BUKANNYA bermakna rawatan berkesan.
  5. Peruntukan perundangan yang longgar bagi mempertanggungjawabkan pengamal perubatan alternatif sekiranya rawatan tidak berkesan. Sedangkan pengamal perubatan moden di hospital tertakluk kepada akta perubatan yang mana setiap kecuaian boleh didakwa.
  6. Rawatan alternatif kebiasaannya mengikut musim dan tidak kekal.
  7. Penjelasan perawat alternatif tentang fisiologi badan yang salah dan tidak selari dari fisiologi asal kejadian Allah s.w.t. yang telah dibuktikan dengan sains. Sebagai contohnya:
    1. DNA manusia tidak sekali kali sama dengan DNA tumbuhan seperti juga stem cell manusia tidak sama dengan stem cell tumbuhan. Maka, mana mungkin stem cell tumbuhan seperti epal boleh membaiki dan menggantikan stem cell manusia. Apa yang terjadi hanyalah menggantikan khasiat dan kebaikan makan buah epal yang mahal.
    2. Dalam badan manusia Allah s.w.t. telah membuat semua sistem dalam keseimbangan dengan tugas dan tujuan tertentu. Sebagai contohnya dalam perut perlu suasana berasid untuk mencerna makanan. Maka, setiap makanan dan minuman yang masuk dalam apa keadaan serta ph sekalipun akan ditukar oleh sistem asid dalam perut agar berasid. Minuman atau makanan beralkali juga akan ditukar kepada berasid apabila sampai diperut. Sekiranya persekitaran dalam perut beralkali ia akan memberi risiko kepada ketumbuhan/kanser perut.
    3. Perjalanan darah dalam sistem kardiovaskular sentiasa berlaku dan lancar. Sekiranya tidak lancar, akan berlaku “turbulence” atau gelombang arus yang boleh mengakibatkan darah beku dan seterusnya mengakibatkan ischaemia (sel kekurangan darah dan mati). Proses ini tidak lama dan pesakit mempunyai symptom yang serius. Kelancaran darah boleh dibantu apabila kepekatan darah minima.

Penutup
Adalah penting setiap individu terutamanya pesakit dan ahli keluarga pesakit memahami akan apakah kanser dan cara-cara mengatasi serta merawatnya sebelum membuat keputusan atas perawatannya.

Setiap penyakit ada ubatnya Insyallah dan segala penyakit dan penyembuh hanyalah dari Allah s.w.t.. Namun Rasulullah s.a.w. menyuruh kita berusaha berubat dengan cara yang betul yang terbukti keberkesanannya. Itulah konsep usaha, doa dan tawakal.

Insyaallah siri 2 akan menyusul dengan perbincangan dengan lebih detail.

Wallahua’lam.


Dr. Wan Mohd Nazri B. Wan Zainon
Ko-Ordinator Klinikal
Klinikal Onkologi
Hospital USM, Kubang Kerian, Kelantan.
Aktivis I-Medik Kelantan

Read article