MENU

Info Sihat
Category

Kesihatan Mulut: 10 Fakta Berkenaan Arak dan Kanser Mulut

Info Sihat, Mesej

17/10/2018

Penganjuran Oktoberfest bukanlah budaya masyarakat Malaysia. Itu budaya mereka di Jerman. Tambahan pula sebagai Muslim, kita percaya bahawa arak tiada manfaat, malah lebih banyak mudarat.

Saya ingin berkongsi 10 fakta tentang arak (minuman beralkohol yang memabukkan) kepada semua, dari sudut kesihatan mulut.

1⃣ Kanser mulut adalah antara sepuluh kanser yang sering menyerang manusia. Ini adalah kanser yang selalunya agak lewat dapat dikenalpasti. Tetapi, ia dapat dicegah.

2⃣ Punca utama adalah arak dan rokok.

3⃣ Banyak kajian menyokong bahawa arak boleh menyebabkan kanser mulut dan tekak (oropharyngeal cancer).

4⃣ Jika anda merokok dan meminum arak, risiko untuk mendapat kanser mulut adalah lebih tinggi.

5⃣ Arak boleh mengubah struktur penyerapan pada lapisan dalam mulut, menggangu struktur lapisan normal di dalam mulut lalu menjadikannya tidak sihat iaitu berpotensi untuk menjadi kanser.

6⃣ Arak memang diketahui mempunyai unsur yang boleh menyebabkan kanser. Jika ia diambil selalu, arak menjadikan sistem pertahanan badan celaru dan haru biru. Ketika itulah potensi untuk mendapat kanser mulut adalah tinggi.

7⃣ Biasanya ketika berusia 50 tahun ke atas, barulah ia dapat dikesan.

8⃣ Bibir, lidah dan permukaan lantai mulut adalah antara kawasan di dalam mulut yang sering mendapat kanser.

9⃣ Kanser mulut menyebabkan pesakit sukar untuk makan, menelan dan mengunyah.

🔟 Untuk mencegah kanser, kita disarankan supaya mengubah cara hidup dan berhenti meminum arak.

 

Disediakan oleh,

Dr. Yuliana Bt Ayob

Aktivis i-Medik

Pelajar Pascasiswazah (Dclindent-Periodontology)

Pegawai Pergigian

 

Rujukan:

1. Rivera, C. (2015). Essentials of oral cancer. International journal of clinical and experimental pathology, 8(9), 11884.

2. Wickholm, S., Galanti, M. R., Söder, B., & Gilljam, H. (2003). Cigarette smoking, snuff use and alcohol drinking: coexisting risk behaviours for oral health in young males. Community Dentistry and Oral Epidemiology, 31(4), 269-274.

Read article

151

Kesan Arak Kepada Tekak

Info Sihat

08/10/2018

Negara digemparkan dengan kematian 36 orang mangsa keracunan alkohol baru-baru ini. Walaupun punca kematian mereka adalah disebabkan arak yang diminum mengandungi paras alkohol yang tinggi, penemuan kajian meta-analisis terbaru membuktikan bahawa tiada paras alkohol minima yang selamat untuk diminum. Arak boleh menyebabkan pelbagai jenis kanser termasuklah kanser tekak yang menjadi laluan makanan dan minuman sebelum masuk ke dalam perut.

Tekak atau nama saintifiknya larynx ialah satu organ dalam leher yang menghubungkan kawasan mulut dengan salur pemakanan esophagus. Selain mengeluarkan suara, tekak juga memainkan peranan penting dalam melindungi salur pernafasan daripada dimasuki sisa-sisa makanan yang boleh mengakibatkan kesesakan nafas. Tekak yang dicemari arak secara berterusan akan mengalami kerosakan pada struktur DNA dan ini boleh mengakibatkan pertumbuhan sel kanser pada tekak.

Kajian membuktikan peminum arak adalah dua kali ganda berisiko untuk mendapat kanser tekak dan risiko ini boleh meningkat mendadak jika peratusan alcohol yang digunakan lebih tinggi atau peminum arak tersebut turut menghisap rokok. Risiko kanser tekak turun sebanyak 15% jika seseorang berhenti meminum arak dalam masa lima tahun.

Walaupun terdapat rawatan yang berkesan untuk penyakit ini, kebanyakan rakyat Malaysia lewat dalam mendapatkan rawatan doktor. Kesannya kanser tersebut boleh membesar dan mungkin memerlukan pembedahan mengeluarkan salur tekak atau laryngectomy terpaksa dilakukan.

Pembedahan membuang salur tekak atau larynx

Salur tekak atau larynx yang dihidapi kanser

Selain kanser tekak, arak juga boleh menyebabkan radang tekak atau laryngitis. Antara gejala penyakit ini adalah seperti suara menjadi serak dan tekak merasa sangat tidak selesa. Oleh itu, jauhilah arak untuk menjaga kesihatan tekak anda.

Disediakan Oleh,


Dr. Khairil Afif Bin Mahmud
Aktivis I-Medik
Pensyarah Perubatan Pelatih
Jabatan Otorhinolaringologi-Pembedahan Kepala & Leher
Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM)

 

Rujukan:

  1. GBD 2016 Alcohol Collaborators. Alcohol use and burden for 195 countries and territories, 1990–2016: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2016. Lancet 2018; 392: 1015–35
  2. A Sani et al. Carcinoma of the Larynx in Malaysia, Med. J. Malaysia Vol. 47 NoA December 1992
  3. La Vecchia C et al. Alcohol and laryngeal cancer: an update. European Journal of Cancer. Prev.2008 Apr;17(2):116-24
  4. http://www.astroawani.com/berita-malaysia/kematian-akibat-keracunan-alkohol-kekal-36-orang-186389
  5. http://www.utusan.com.my/berita/nasional/methanol-30-peratus-hingga-50-kali-lebih-tinggi-punca-keracunan-1.754486
  6. http://www.aicr.org/cancer-research-update/2018/2-7/new-study-clarifies-how-alcohol-causes-cancer.html

 

 

Read article

230

Doktor, saya ada GOUT kah?

Info Sihat

03/08/2018

Doktor saya ade gout ke? Orang kampung saya cakap kalau sakit macam ni memang gout.”

“Pak cik, bukan semua sakit sendi ni sakit gout.”

Mari doktor nak cerita sikit pasal gout.

Kalau orang ada gout, masa serangan gout, sendi yang terlibat akan bengkak, kemerahan dan sakit. Biasanya sendi yang terlibat adalah ibu jari kaki, buku lali, jari tangan, siku, pergelangan tangan. Biasanya serangan gout akan ambil masa sehingga 2-3 minggu sebelum hilang.

Apa yang saya perlu buat ketika serangan gout doktor?

Biasanya doktor akan memberi ubat tahan sakit seperti Panadol (paracetamol), mefenamic acid, diclofenac untuk kurangkan rasa sakit dan keradangan. Selain itu, doktor juga akan beri ubat colchicine,tapi ubat ni memang akan menyebabkan cirit. Pesakit juga akan dinasihatkan untuk banyakkan berehat, minum air yang banyak dan meletakkan ais pada sendi yang bengkak untuk kurangkan bengkak.

Kalau pesakit gout yang dah kronik, asid urik akan membentuk kristal dan berkumpul di sendi-sendi yang dipanggil tophi. Pesakit gout juga cenderung untuk mendapat batu karang pada buah pinggang disebabkan asid urik yang tinggi.

Makan nak kena pantang ke doktor?

Ya, harus berpantang! Tak boleh makan organ dalaman haiwan, alkohol, daging lembu/kambing, makanan laut. Banyakkan makan sayuran, susu rendah lemak dan makanan berserat tinggi.

“Ujian darah asid urik pak cik pun normal ni. Kalau tersalah makan daging ke, makanan laut ke, ada tak sakit dan bengkak pada sendi?”

“Oh takda la pulak. Boleh je makan semua.”

“Ok lah tu, maknanya pak cik takda gout.”

 

Dr Atifah binti Jamil
Pegawai Perubatan Hospital Saratok
Sarawak

Read article

694

KETUM: Perosak Masyarakat

Info Sihat, Kolumnis

14/04/2018

Daun ketum ataupun di dalam bahasa Inggeris disebut Kratom banyak ditemui di berberapa kawasan Asia Tenggara khususnya di Malaysia, Thailand, Indonesia dan Papua New Guinea.

Antara jenis Mitragyna speciosa (ketum) mengikut warna daun

Di negara kita walaupun ketum digunakan dalam rawatan tradisional, ia hanya digunakan berdasarkan maklumat tradisi dan sehingga kini tiada kajian klinikal dilakukan yang membuktikan keberkesanannya. Antara salahtanggapan tentang ketum adalah mengatakan bahawa ia selamat digunakan untuk tujuan kesihatan disebabkan oleh ia berasal daripada tumbuhan semulajadi. Sebenarnya bukan semua yang berasal daripada tumbuhan semulajadi itu selamat digunakan. Ganja juga berasal daripada tumbuhan semulajadi namun ia juga dikategorikan di bawah dadah merbahaya dan terdapat pelbagai kesan negatif terhadap kesihatan. Terdapat bukti menyatakan bahawa penggunaan ketum mempunyai kesan yang sama seperti berberapa dadah terlarang yang lain termasuk heroin dan morfin yang berada di alam kategori opioids. Justeru itu ia sebenarnya boleh menyebabkan kesan sampingan sekiranya digunakan di dalam jangkamasa yang kerap dan lama termasuk ketagihan, salah guna (abuse) dan seterusnya kematian. Ia kerap digunakan untuk mendapat kesan euphoria ataupun keseronokan yang melampau dalam jangka masa pendek.

Menurut laporan daripada petikan akhbar Utusan Malaysia bertarikh 1 April 2018, bertajuk Ubah Persepsi Ketum, terdapat kajian yang sedang dijalankan di Malaysia untuk membuktikan bahawa ketum dapat menghilangkan ketagihan terhadap heroin, namun belum terdapat bukti klinikal untuk membuktikannya. Lebih merisaukan, ia hanya akan menambahkan bentuk ketagihan yang baru kepada pengguna heroin.

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) ada menyediakan program gantian Metadone bagi mereka yang mempunyai ketagihan terhadap heroin dan ia terbukti selamat dan berkesan melalui kajian klinikal yang terperinci dengan syarat ia digunakan atas nasihat dan pemantauan doktor yang bertauliah oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Oleh itu, disarankan kepada mereka yang mempunyai masalah ketagihan kepada heroin untuk tidak menggunakan ketum untuk mengatasi masalah ketagihan kepadanya, tetapi dapakatlah nasihat doktor.

 

Kesan buruk penggunaan ketum

Mengikut American Addiction Centers, terdapat kesan-kesan negatif penggunaan ketum dalam jangka masa panjang termasuk sawan, kerosakan hati, masalah kurang selera makan, penurunan berat badan yang berlebihan, masalah tidur dan withdrawal symptoms (kesan sampingan sekiranya berhenti penggunaan setelah penggunaan yang lama termasuk sakit badan, muntah, cirit-birit, perangai agresif dan masalah tidur). Namun kesan sampingan utama adalah ketagihan kepada ketum yang membawa kepada kerosakan fungsi otak dan akal. Ia juga mendatangkan masalah sosial yang lain termasuk keruntuhan akhlak dan moral yang seterusnya merosakkan institusi keluarga. Sebagaimana yang berlaku di Thailand, menerusi sebuah artikel yang diterbitkan oleh British Broadcasting Channel (BBC) bertarikh 13 June 2017, bahawa di penggunaan Ketum di Thailand sangat membimbangkan semenjak 2012 terutamanya di sekitar kawasan Pattani dimana 90% daripada keseluruhan kawasan perkampungan di situ didapati mempunyai penagih dadah dan kebanyakan daripada mereka adalah di kalangan remaja. Kebanyakan daripada mereka mempunyai ketagihan kepada pelbagai dadah selain ketum termasuk amphetamine, metamphetamine dan menghidu gam. Statistik di Pattani pada tahun 2016 menunjukkan terdapat 525 pasangan berkahwin memfail penceraian di mana 80% daripada mereka mengakui bahawa sebab untuk bercerai adalah disebabkan suami mempunyai masalah penagihan kepada dadah. Keruntuhan institusi kekeluargaan tentu sekali membawa kepada permasalahan sosial yang lain.

Justeru itu diharapkan kerajaan dapat menggariskan langkah-langkah sewajarnya untuk mengelakkan daripada pengunaan ketum yang berleluasa di kalangan masyarakat. Walaupun ketum digunakan dalam rawatan tradisional, ia hanya digunakan berdasarkan maklumat tradisi dan sehingga kini tiada kajian klinikal dilakukan yang membuktikan keberkesanannya.

Di samping itu, peranan NGO dan persatuan-persatuan perubatan juga penting untuk menerangkan kepada masyarakat fakta-fakta klinikal tentang pengunaan dadah termasuk ketum. Untuk merungkaikan berberapa permasalahan di sekitar isu ketagihan, Ikatan Pengamal Perubatan dan Kesihatan Muslim Malaysia (I-Medik) mengambil inisiatif menganjurkan Konvensyen Fiqh Kesihatan Mental dan Psikologi 2018 (PSIKOFIQH 2018) dengan tema: KETAGIHAN DARI PERSPEKTIF ISLAM DAN PSIKOLOGI pada 28 April di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Pahang.

Antara isu menarik yang akan dikupas adalah, adakah ketagihan penyakit otak? apakah konsep memelihara aqal terpakai dalam isu terapi metadone dan apa pandangan islam berkenaan saranan menghalalkan ganja dan ketum atas nama perubatan. Diharapkan kepada mereka yang ingin mendapatkan informasi sekitar topik ketagihan termasuk ketum dapat menghadiri konvensyen seperti ini untuk mendapatkan maklumat.

 

Dr Nor Ruzaini Bt Sulaiman
Ketua Unit Kawalan Ketagihan Dadah
Biro Penerangan & Penyelidikan I-Medik

Read article

1384

“Saya Ada Diabetes dan Saya Nak Buat Rawatan Gigi. Masalahnya …”

Info Sihat

13/04/2018

Pernah tak anda pergi klinik gigi untuk cabut gigi. Kemudian doktor gigi tanya, “Ada kencing manis tak?”

Atau anda ialah seorang pesakit kencing manis. Gigi anda dah bergoyang sangat dah. Anda ke klinik gigi untuk melakukan cabutan gigi. Tapi doktor gigi suruh buat ujian gula dalam darah dulu.

Maka anda pun buat ujian darah dan doktor gigi dapati bacaan gula dalam darah anda ialah 20 mmol!

“Tak boleh cabut ni, encik. Bacaan gula dalam darah tinggi sangat.”

Anda selaku pesakit yang dah lama terganggu dengan gigi yang bergoyang ni rasa marah. Dah lah datang jauh-jauh, tunggu punya lama di ruang menunggu semata-mata nak cabut gigi. Tiba-tiba doktor tak nak cabut gigi.

“Alaa doktor, dah goyang sangat dah ni. Cabut je doktor. Takde apa lah!”

Doktor masih berkeras tak mahu teruskan cabutan.

“Apa kena mengena gula dalam darah saya ni dengan cabut gigi doktor? Doktor cabut je la, saya tanggung lah akibatnya nanti.”

Oh pesakit. Andainya kamu tahu akibatnya.
Jadi, marilah sini. Doktor nak ceritakan kaitan kencing manis, atau dalam bahasa perubatannya, diabetes, dan juga kesihatan mulut.

Diabetes merupakan penyakit metabolik yang diakibatkan oleh sel-sel pankreas yang tidak mampu menghasilkan dan menggunakan insulin secara optimum.

Insulin merupakan hormon yang penting yang menukarkan gula atau glukosa dalam darah kepada tenaga atau disimpan di dalam hati.

Apabila penghasilan insulin terganggu, maka berlaku pengumpulan glukosa dalam darah yang akan menyebabkan bacaan glukosa dalam darah menjadi tinggi. Keadaan ini dipanggil hyperglycemia.

Semakin tinggi bacaan glukosa, semakin bahaya keadaan pesakit yang mana pesakit akan berdepan dengan masalah diabetic ketoacidosis iaitu kandungan asid berlebihan dalam badan. Keadaan ini mampu mengancam nyawa.

Jadi, apakah kaitannya dengan kesihatan mulut dan seterusnya rawatan pergigian?

Pesakit diabetes cenderung untuk mengalami masalah rongga mulut kering akibat berkurangnya penghasilan air liur. Pengurangan rembesan air liur boleh meningkatkan risiko gigi berlubang (karies).

Pesakit diabetes juga mempunyai risiko yang tinggi terhadap jangkitan kulat kandida (oral candidosis) dan kuman. Ini adalah kerana sistem imuniti mereka yang semakin lemah akibat keadaan hyperglycemia yang dialami mereka.

Jangkitan kuman yang berlaku dalam gusi boleh merosakkan tisu gusi dan melambatkan proses penyembuhan. Maka berlakulah radang gusi yang disebut gingivitis. Sekiranya dibiarkan tanpa rawatan, gusi akan semakin membengkak dan sangat mudah berdarah, paras ketinggian tulang sekitar gigi menurun, gigi kelihatan memanjang dan gigi akan bergoyang. Keadaan ini dipanggil periodontitis.

Prosedur cabutan gigi akan mendedahkan pesakit kepada risiko jangkitan kuman akibat terbukanya saluran darah kepada persekitaran yang dipenuhi bakteria jahat dalam mulut tadi terutamanya dalam soket gigi.

Setelah cabutan dilakukan, kuman-kuman ini boleh masuk ke dalam saluran darah (septiceamia). Ini boleh mengakibatkan jangkitan yang lebih serius kepada tulang (osteomyelitis) yang akan mengambil masa yang lama untuk sembuh. Septicemia juga boleh menjadikan kadar gula dalam darah pesakit kencing manis menjadi tidak terkawal yang seterusnya mendedahkan pesakit kepada risiko diabetic ketoacidosis.

Sekarang anda dah nampak kaitannya dengan kencing manis?

Penyakit kencing manis yang tidak terkawal boleh menjadi punca penyakit mulut dan penyakit mulut juga boleh memburukkan penyakit kencing manis yang sedia ada.

Maka sangat penting bagi pesakit kencing manis menjaga kesihatan mulut agar sentiasa berada di tahap optimum. Pastikan kebersihan mulut dijaga, dapatkan rawatan dan nasihat pergigian daripada doktor gigi bertauliah dan kawal kencing manis anda 🙂

 

Dr. Dhuha binti Mohd Shahrain
Pegawai Pergigian KP Bandar Kuantan
Sukarelawan I-Medik

 

 

Sumber rujukan:
1. Nordin MM, Rahman SA, Raman RPC & Vaithilingam RD 2014, Periodontal Status and Oral Health Knowledge Among Selected Population of Malaysian Type-2 Diabetics, Sains Malaysiana 43 (8), pp. 1157-1163

2. Diabetics and Gum Disease: What’s The Connection?, https://www.ontrackdiabetes.com/related-conditions/teeth-gum/diabetes-gum-disease-whats-connection

3. Diabetes and Dental Complications, https://www.google.com/amp/s/www.ontrackdiabetes.com/amp/4043#ampshare=https://www.ontrackdiabetes.com/related-conditions/teeth-gum/diabetes-dental-complications

4. Diabetes, https://www.ada.org/en/member-center/oral-health-topics/diabetes

5. Lamster IB, Lalla E, Borgnakke WS &Taylor GW 2008, The Relationship Between Oral Health and Diabetes Mellitus, Journal of the American Dental Association (1939) 139, pp. 19-24

Read article

642

Kempen Remaja Cegah Rokok TIDAK GAGAL

Info Sihat, Kolumnis

10/04/2018

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan penemuan penyimpanan rokok seludup di dalam kandang babi dan dikatakan seolah–olah mencemarkan imej agama terutama kepada individu Islam yang menghisap rokok seludup. Namun sebenarnya, yang memalukan Islam bukanlah penyimpanan rokok tersebut di kandang babi, yang memalukan Islam adalah terus-terusan merokok walaupun fatwa dengan jelas menyatakan pengharaman merokok.

Mutakhir ini, penggunaan rokok tidak sah kian berleluasa. Masalah rokok yang murah ini menunjukkan penguatkuasaan yang lemah, kerana terdapat dipasaran jenis counterfeit (fake or imitation) atau contraband (smuggled goods) yang lebih murah dan dapat dibeli dengan mudah. Pada tahun 2015, kajian anggaran rokok tidak sah di Malaysia oleh International Tax and Investment Center (ITIC) dan Euromonitor International menunjukkan penggunaan rokok tidak sah daripada keseluruhan penggunaan rokok adalah di antara 30% hingga 55%. Data daripada Euromonitor International turut menunjukkan penggunaan rokok tidak sah meningkat dari 39.2% pada tahun 2014 kepada 53.1% pada tahun 2015. Hukuman penjara serta penalti denda yang berat sepatutnya dikenakan kepada penyeludup bagi membendung gejala ini.

Menurut kajian oleh Tobacco & E-Cigaratte Survey Among Malaysia Adolescents (TECMA) 2016, penggunaan rokok di kalangan remaja (10-18 tahun) di Malaysia adalah seramai 524,232 orang dengan kadar prevalen 14.2% di mana 94.3% daripada mereka menghisap kurang daripada 10 batang sehari. Selain itu juga, data turut menunjukkan majoriti golongan remaja membeli rokok dengan harga kurang daripada RM 9. Ini menjelaskan kemampuan remaja untuk membeli rokok pada harga di bawah RM 9. Kerana itu tidak hairan ada tekanan daripada industri tembakau memperkenalkan penjualan rokok dalam bungkusan kecil atau kiddie pack supaya remaja mudah mendapatkannya.

Justeru itu, Ikatan Pengamal Perubatan & Kesihatan Muslim Malaysia (I-Medik) menggesa agar pihak kerajaan dan agensi yang berkaitan mengambil serius isu penggunaan rokok tidak sah. I-Medik juga menyeru agar pengharaman penjualan rokok kiddie pack. Tekanan daripada industri tembakau memperkenalkan kiddie pack untuk membanteras penyeludupan rokok haram serta penggunaan rokok tidak sah bukanlah langkah penyelesaian menangani gejala rokok di negara ini.

I-Medik berpandangan Kempen Katakan Tidak Kepada Rokok anjuran KKM yang melibatkan pelajar sekolah dan remaja tidak gagal, perlu diteruskan dengan hebat kerana ia dapat membentuk kesedaran lebih awal. Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sentiasa komited di dalam membendung amalan merokok serta mengawal tembakau dan produk tembakau. KKM telah mensasarkan penurunan prevalen merokok kepada 30% pada tahun 2025 dan seterusnya menuju ke penghujung permainan atau ‘End Game of Tobacco’ iaitu prevalen kurang dari 5% pada tahun 2045. Matlamat ini akan dicapai melalui program yang telah diaturkan menerusi aktiviti Generasi Bebas Amalan Merokok atau ‘Smoke Free Generation’ yang mensasarkan kanak-kanak yang lahir tahun 2009 dan ke atas.

Selain itu, pihak KKM juga melaksanakan operasi penguatkuasaan Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau (PPKHT) bagi melindungi kesihatan orang awam serta meningkatkan kesedaran orang awam dan para peniaga mengenai peruntukan-peruntukan undang-undang di bawah Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004. Menurut KKM, sebanyak 45,799 Notis 32B dan 23,531 kompoun telah dikeluarkan ke atas pelbagai kesalahan di bawah Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004 pada tahun 2017.

Dr Ahmad Farid Nazmi Bin Abdul Halim
Ketua Unit Kawalan Rokok & Vape
Ikatan Pengamal Perubatan & Kesihatan Muslim Malaysia (I-Medik)

Read article

627

Obesiti dan Kesihatan Reproduksi Wanita

Info Sihat, Kolumnis

18/03/2018

Tidak berapa lama dahulu, pernah terpampang di dada akhbar, tajuk berita yang menarik perhatian berbunyi:

“Malaysia negara orang gemuk”

Sama ada ianya kelihatan lucu atau sinis, ianya adalah satu fakta yang harus dicernakan dengan baik. Hakikatnya memang betul kerana statistik menunjukkan hampir 40% rakyat Malaysia dilanda obesiti.

Obesiti berkait dengan gaya hidup; banyaknya makan dan kurangnya beraktiviti akan menyebabkan lemak terkumpul secara perlahan-lahan sehingga seseorang tidak sedar ia berpindah dari berat ideal kepada overweight dan obes.

Obesiti memberi banyak implikasi terhadap kesihatan. Pelbagai penyakit dikaitkan dengan obesiti; misalnya kencing manis, darah tinggi, hypercholesterol, sakit jantung, sleep apnoe syndrome dan juga kanser tertentu seperti kanser colorectal dan rahim. Pada wanita khususnya obesiti boleh menganggu kesihatan reproduksi. Wanita yang obes boleh mengalami gangguan haid termasuk haid yang sangat jarang atau terlalu kerap kerana obesiti akan menyebabkan hormon reproduksi dirembeskan secara tidak teratur.

Obesiti juga akan mengurangkan kesuburan wanita kerana ianya juga boleh menyebabkan gangguan ovulasi iaitu pengeluaran benih wanita. Selain daripada itu, kualiti benih atau oocyte yang dihasilkan juga akan menurun. Pada pesakit obes yang akan menjalani rawatan kesuburan, dos ubat yang diperlukan adalah tinggi serta peratus kejayaan akan menurun. Tidak hairanlah jika negara yang memberi subsidi untuk rawatan kesuburan menetapkan berat badan dengan kriteria tertentu sebelum boleh diterima masuk dalam program rawatan.

Bagi pesakit yang telah berjaya hamil, dia masih berhadapan dengan risiko keguguran yang lebih tinggi pada pesakit obes. Selain daripada itu, risiko kelahiran juga adalah tinggi termasuk kelahiran secara pembedahan, risiko pendarahan, risiko tersangkut bahu bayi (shoulder dystocia) dan juga risiko pembekuan darah yang boleh menyebabkan embolism atau darah beku menutupi saluran darah paru-paru. Embolism ini merupakan satu komplikasi berbahaya yang boleh menyebabkan kematian.

Justeru itu, antara langkah yang telah diambil baru-baru ini adalah pemberian suntikan ubat pencair darah bagi ibu-ibu berisiko tinggi untuk pembekuan darah dan ini termasuk ibu yang obes.

Menangani gejala obesiti adalah seperti melentur buluh dari rebungnya. Segala usaha dan gaya hidup sihat harus diterapkan dari rumah dan sekolah. Mengambil pemakanan dengan kalori yang berpatutan dan juga aktiviti jasmani harus dilakukan secara konsisten. Agama Islam mengajar umatnya untuk memilih makanan yang halal dan baik. Baik ini bermaksud menepati kehendak piramid makanan dan juga kalori yang bersesuaian. Islam juga mengajar umatnya untuk makan secara sederhana dan berhenti makan sebelum merasa kenyang. Ini semua adalah tips pemakanan bagi menangani gejala obesiti yang merisaukan.

Dr Murizah bt Mohd Zain
Konsultan Perbidanan dan Sakit Puan
Ketua Unit Infertiliti
Jabatan Perbidanan dan Sakit Puan
Hospital Sultanah Bahiyah
Alor Setar, Kedah
Ketua Wanita Isma Alor Setar
Aktivis I-Medik Kedah

Read article

682

Anakku Kunin!

Info Sihat

09/03/2018

Hari tok kamek mok kelaka sikit bab penjagaan bayi baru lahir.

Kitak tauk sik, baby kuning tok normal jak..

Yang penting kitak mesti datang klinik mbak anak kecik check level kuning ikut tarikh yang doktor berik. Mun level kuning ya tinggi gilak pandei la doktor ya polah apa yang patut. Mun level kuning biasa-biasa jak, jangan la bingung sampei sik dapat tido.

Sik perlu mandi baby dengan daun pelik-pelik atau berik baby minum aek susu kambing fresh. Oo tedah!

Jangan beri baby baru lahir minum air suam dan sik perlu jemur baby kitak dibah matahari. Kelak sunburn baby kitak! Hahah.

Kat sitok ada 3 benda yang kitak mesti tauk mun nak jadi mak bapa yang jaga baby kunin.

1. Kuning ya disebabkan hati baby yang belum matang. Normal jak ya baby baru lahir ada kuning sikit.

Tapi doktor akan bingung mun kuning tinggi gilak dalam 7 hari pertama, sebab sebelum umur baby 7 hari sik ada barrier. Ish, susah mok padah apa barrier ya. Nya macam penghalang, tembok atau pelindung, antara salur darah dan otak. Jadi mun kuning ya tinggi, nya boleh terus masuk ke dalam otak dan menyebabkan kecacatan kekal macam cerebral palsy, pekak dan lain-lain.

Sebab ya lah baby belum 7 hari doktor mala jak mok ambik darah test kuning ya. Bingung nya anak kitak ya kelak kurang sihat.

2. Kuning ya juak sik dapat hilang dengan mandi-mandi dengan daun herba sebab kuningnya di dalam darah. Adoi.

Sebab ya lah doktor suruh beri baby nyusu banyak sampei berak lebih 7-8 kali sehari dan berkemeh banyak supaya kuningnya turun.

Kuning tok maksudnya, nya ada bilirubin yang tinggi dalam darah. Bilirubin ya adalah bahan buangan, jadi dengan berak dan kemeh jaklah nya boleh cepat turun.

3. Paling teruk mun beri baby kitak susu segar bukan berasal dari ibu-ibu.

Subhanallah semput dada kamek tok. Kitak tauk sik baby tok organ-organnya banyak belum matang dan belum ada daya tahan macam org besar. Tauk sik ususnya masih belum boleh terimak benda asing selain susu maknya.

Tok susu segar (kononnya) dah la sik dimasak, banyak bakteria gik ya. Boleh rosak usus anak baby kitak!

Selain ya, kamek perasan baby sik sampai seminggu dah beri susu formula. Banyak sidak macam ya. Aduh sik bingung ka perut baby kitak? Terit jak kita tapal perutnya supaya sik kembong tapi lekak ya berik gik susu formula dengan nya. Sik patut macam ya!

Kamek paham ada ibu yang susu badan memang sik ada, dah usaha macam-macam. Ya boleh la beri susu formula, tapi dengan syarat yang ketat. Susu formula bukan pemudah urusan. Eh susahlah nak nyusu lama-lama, senang-senang beli jak susu formula. Mesti kitak sik sangka camne cara penyediaan sebenarnya.

Cara bancuh susu formula (setiap kali nak berik, sik kira la 2 jam sekali ka, tengah malam ka, tok yang perlu dipolah mun anak kitak belum sampai umur 6 bulan):

  1. Didihkan air sehingga menggelegak 100 darjah Celcius
  2. Rendam botol, puting dalam air dan panaskan hingga menggelegak
  3. Masuk susu dalam botol ikut sukatan
  4. Tuang air panas yang menggelegak dalam botol ikut sukatan
  5. Kemudian goncang tanpa memegang hujung puting
  6. Sejukkan botol susu di pili air sehingga susu suam (kena test di kulit sendiri) tanpa hujung puting terkena kulit.
  7. Baru baby dapat minum.

Jangan – Jangan – Jangan bancuh susu dengan air suam!

Baca pun lelah nak?  Kitak mesti polah macam ya setiap 2 jam mun baby kitak minum 2 jam sekali. Payah sik? Mun tengah malam pun kitak mesti polah kedak ya juak.

Tok pun bukan guideline yang lengkap. Mun diikut benar-benar guideline cara bancuh susu formula, lagik susah. Kamek tulis yang paling penting dan asas jak tok.

Harap paham la oh, mun sik paham boleh tanyak dengan misi/doktor kitakorang di klinik kesihatan.

 

Doktor kitak,
Dr Asmah bt Esa
Klinik Kesihatan Kota Sentosa
I-Medik Sarawak

Read article

5278

OBESITI Masalah Besar Kesihatan Malaysia

Info Sihat

23/01/2018

Malaysia, obesiti paling tinggi di Asia!

Melihat sahaja pada poster tersebut pasti ramai yang berasa kecewa dan bimbang dengan fakta yang mengejutkan kita sebagai rakyat Malaysia. Namun begitu, ada juga di kalangan rakyat Malaysia yang tergolong dalam mereka yang mempunyai masalah tersebut tetapi enggan memilih untuk berdepan dengannya.

Tahukah anda, masalah obesiti di Malaysia telah menunjukkan peningkatan yang membimbangkan pada setiap tahun dan ini menunjukkan bagaimana sikap dan budaya masyarakat tempatan dalam menjaga kesihatan dan juga memandang enteng akan permasalahan ini. Selain itu, pada masa yang sama ia juga dapat memberikan gambaran kepada kita bagaimana anggaran peningkatan penyakit kronik dalam kalangan masyarakat tempatan.

Obesiti? Adakah anda salah seorang daripadanya?

Obesiti adalah suatu penyakit di mana lemak berlebihan berkumpul di dalam badan seseorang. Ia bukan sahaja akan menyebabkan aktiviti fizikal dan sosial seseorang menjadi terhad, malah akan menyebabkan jangka hayat seseorang menjadi pendek. Obesiti boleh mengganggu dan mencederakan organ-organ di dalam badan kita seterusnya dapat menyebabkan masalah kesihatan yang serius.

Seseorang itu dianggap menghidapi masalah obesiti apabila berat badannya adalah 45kg melebihi berat badan ideal seseorang itu. Berat ideal seseorang itu dapat dikira melalui indeks jisim badan (BMI), di mana BMI yang melebihi 35 atau 40 dikatakan mengalami obesiti. Cara pengiraan BMI adalah seperti berikut:

*Pengiraan BMI tidak boleh digunakan bagi mereka yang berusia kurang daripada 18 tahun atau melebihi usia 64 tahun, mengandung, menyusu badan dan ahli sukan yang aktif.

Akar permasalahan obesiti di Malaysia

Punca utama kepada permasalahan ini adalah disebabkan oleh tekanan dan cara pengurusannya di kalangan rakyat Malaysia. Tekanan yang dihadapi oleh masyarakat bandar terutamanya dari segi kekangan masa dan waktu rehat yang cukup menyebabkan rakyat Malaysia memilih untuk mengurangkan tekanan dengan cara berhibur dan juga mengamalkan pemakanan yang tidak sihat.

Kesibukkan para pekerja terutama di kawasan bandar menyebabkan mereka tidak menjaga jadual pemakanan dengan baik, malah menggantikannya pula dengan merokok. Ada sebahagian pekerja yang tidak makan di siang hari kerana sibuk dengan kerja dan mengisi perut yang kosong tadi dengan makan malam yang lewat, kurang dari dua jam sebelum waktu tidur.

Selain itu, terdapat juga di kalangan masyarakat yang suka melepak di warung atau restoran pada lewat malam. Hal ini, bukan sahaja menyebabkan seseorang itu  tidak menjaga pemakanan dengan baik, malah menyebabkan seseorang itu tidak mempunyai tidur yang cukup yang juga menjadi faktor penyumbang kepada masalah obesiti ini.

Di samping itu, masyarakat Malaysia kini lebih gemar untuk makan di restoran makanan segera kerana lebih mudah dan menjimatkan masa dengan wujudnya khidmat penghantaran makanan. Tambahan lagi, rakyat Malaysia juga dipandang sebagai masyarakat yang tidak menggemari sayur-sayuran dan buah-buahan, malah masakan Malaysia juga banyak yang berminyak dan bersantan.

Selain itu, masyakat Malaysia juga amat mudah terpengaruh dengan produk-produk yang belum tentu keberkesanannya. Sebagai contoh, banyak iklan-iklan produk yang menjanjikan suatu hasil yang besar dengan usaha yang kecil, seperti memakan pil-pil atau jamu-jamu yang dapat menguruskan badan dalam masa yang singkat tanpa perlu bersenam.

Keadaan fizikal yang letih dan lesu menyebabkan masyarakat lebih memilih gaya hidup yang tidak aktif seperti berhibur untuk mengurangkan tekanan. Antara hiburan yang menjadi pilihan masyarakat kini adalah seperti menonton filem di panggung atau di rumah, menghabiskan masa dengan permainan video di televisyen, komputer mahu pun pada aplikasi telefon pintar.

Ingat! Masalahnya bukan sekadar obes

Kesan utama masalah obesiti adalah seperti penyakit tiga serangkai yang terkenal dalam kalangan masyarakat Malaysia seperti kecing manis, darah tinggi dan juga sakit jantung. Selain itu, keadaan fizikal yang besar juga akan memberi tekanan kepada salur pernafasan ketika dalam keadaan baring dan akan menyebabkan masalah sesak nafas ketika tidur atau juga dikenali sebagai “Sleep Apnea”.

Obesiti juga akan mengakibatkan masalah kelamin seseorang terjejas. Seseorang yang obes akan menjadi kurang aktif dalam melakukan hubungan seksual bersama pasangannya. Hal ini kerana, seseorang lelaki yang obes berkemungkinan untuk menghadapi masalah ereksi dan jangkitan kuman pada alat kelamin. Manakala wanita obes pula akan terdedah kepada masalah kandungan yang tidak terancang.

Selain itu, psikologi seseorang juga akan terganggu terutama bagi mereka yang telah mengalami masalah obesiti ini dari usia yang lebih muda. Kanak-kanak yang obes, lebih mudah didiskriminasi dan diejek oleh rakan-rakan sebaya di sekolah. Hal ini menyebabkan kanak-kanak obes itu hilang atau kurang keyakinan diri dan apabila masalah ini dibawa sehingga dewasa, tahap kepuasan hidup mereka juga akan terjejas.

Mencegah lebih baik daripada mengubati

PERTAMA: Makan. Kuncinya adalah pemakanan yang seimbang, “suku, suku, separuh!”. Amalkan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam setiap hidangan makanan. Separuh pinggan hidangan adalah dengan sayur-sayuran dan buah-buahan, manakala nasi dan daging/ayam/ikan adalah suku hidangan setiap satu. Ketika menghadiri kenduri yang banyak dalam satu hari, kita dinasihatkan agar mengurangkan pengambilan karbohidrat dan lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan.

Makan sedikit tetapi kerap adalah salah satu cara yang baik untuk meningkatkan tahap metabolisme badan. Elakkan kelaparan ketika makan, kerana ketika lapar kita akan lebih cenderung untuk makan dengan kuantiti yang banyak dalam satu masa dan akan menyebabkan seseorang itu menjadi mengah dan lesu

Ingatlah petua Rasulullah SAW; “makan sebelum lapar, berhenti sebelum kenyang” sebagai cara untuk kita menentukan waktu makan dan kekerapannya. Selain itu, baginda juga berpesan “1/3 daripada perut diisi makanan, 1/3 lagi dengan air dan 1/3 lagi dengan udara” sebagai cara untuk kita menentukan jumlah hidangan yang patut diambil.

KEDUA: Bersenam, Kuncinya adalah bersenam selalu, “dua puluh minit setiap sesi, dalam seminggu hanya tiga kali”. Mulakan aktiviti bersenam dengan ringkas tetapi mudah untuk dilakukan berterusan. Jangan memilih senaman yang berat kerana ia akan menyebabkan kita rasa berat dan tidak bersemangat untuk bersenam pada sesi yang berikutnya.

Ingat! Langkah yang pertama itu sukar tetapi permulaan yang kecil adalah sangat bermakna daripada tidak melakukan apa-apa. Rasulullah SAW juga ada bersabda “… Amalan yang paling Allah sukai adalah amalan yang berterusan walaupun sedikit.” (Al-Bukhari dan Muslim). Hal ini menunjukkan kepada kita bahawa, dalam melakukan perubahan perlunya disiplin diri yang tinggi dalam melakukan sesuatu perkara.

Ihsan gambar: Pembina UPM

Dr Muhammad Zakwan Bin Ilias
Pegawai perubatan
Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang
Ahli I-Medik Wilayah Persekutuan & Selangor

Read article

897

“Tolong Jangan Potong Kaki Saya, Tuan Doktor!”

Info Sihat

16/01/2018

“Tolong jangan potong kaki saya, Tuan Doktor. Beri saya masa lagi untuk berfikir,“

Seringkali situasi sebegini dilihat di hospital. Kerap kali doktor terpaksa untuk memotong kaki pesakit untuk menyelamatkan nyawa pesakit kerana jangkitan kuman yang asalnya dari kaki boleh merebak hingga ke jantung, buah pinggang, otak dan jika tidak dirawat, ia boleh membawa kepada kematian. Ada yang dipotong di jari, buku lali, bawah lutut dan ada juga dipotong sehingga paras atas lutut.

Terdapat banyak sebab yang menyebabkan keadaan ini terjadi. Antara sebab yang utama adalah akibat komplikasi daripada penyakit Diabetis Melitus. Penghidap sakit Diabetis Melitus berisiko untuk mendapat luka yang teruk di bahagian kaki. Ini merupakan salah satu komplikasi di mana kaki akan mengalami kekurangan deria sentuhan (diabetic neuropathy) dan juga kerana salur darah di kaki menjadi sempit (peripheral vascular disease).

Orang yang menghidap Diabetis Melitus boleh mengakibatkan urat saraf mengalami kerosakan dan menyebabkan ia tidak boleh berfungsi dengan sempurna. Antara tanda-tandanya adalah kaki dan tangan akan berasa kebas-kebas pada paras pergelangan kaki dan juga tangan. Ini menyebabkan pesakit berisiko tinggi untuk tidak perasan sekiranya terdapat luka di kaki. Luka yang kecil akan menjadi besar jika tidak dirawat dengan kadar segera.

Diabetis Melitus juga boleh menyebabkan salur darah menjadi sempit terutamanya salur-salur darah yang besar. Ini mengakibatkan kurangnya darah sampai ke kaki dan sekiranya ada luka di kaki, ia menyebabkan luka tersebut lambat sembuh kerana darah tidak dapat membekalkan nutrien yang secukupnya untuk membantu penyembuhan luka tersebut.

 

Bagaimana untuk mengelakkan luka di kaki bagi pesakit Diabetis Melitus?

1. Pesakit hendaklah selalu memeriksa kaki sendiri atau meminta tolong orang memeriksa kaki pesakit.

  • memeriksa dengan teliti terutamanya di celah-celah jari,
  • mendapatkan rawatan awal sekiranya terdapat luka di kaki,
  • menggunakan krim pelembab yang bersesuaian sekiranya kaki terlalu kering sehingga menyebabkan rekahan,
  • memotong kuku dengan berhati-hati mengikut bentuk jari,
  • membasuh kaki dan memastikan kaki dilap sehingga kering,
  • sentiasa memakai kasut dan stokin,
  • memakai kasut yang tidak ketat.

2. Memastikan bacaan gula sentiasa terkawal dengan mematuhi arahan ubatan, pemakanan dan juga gaya hidup yang sihat.

Akhir sekali, penyakit kencing manis adalah penyakit yang tidak berjangkit dan ia boleh dikawal sekiranya pesakit memakan ubat dengan betul dan menjaga pemakanan. Ini akan mengurangkan risiko untuk pesakit mendapat komplikasi-komplikasi Diabetis seperti luka yang lambat sembuh, seterusnya boleh menyelamatkan KAKI ANDA DARI DIPOTONG!

Dr Ammar bin Abdol Hamid
I-Medik Melaka

Read article