IMEDIK

MEMBANGUN TAMADUN PERUBATAN ISLAM

Penggunaan ‘Inhaler’ Membatalkan Puasa?

Ventolin-inhaler
Sebelum kita menjurus kepada Hukum dalam permasalahan ini, penulis lebih cenderung untuk memberi kefahaman kepada para pembaca dan juga pesakit latar belakang isu ini. Ini kerana pasti ada ‘Aplikasi Sains dan Perubatan’ keatas Hukum Syara’ yang berkenaan dan manfaat kepada penganutnya.

Indikasi Penggunaan Inhaler dan Nebuliser:

Nebuliser dan Inhaler atau ‘semburan’ ubat (rujuk photo) digunakan untuk penyakit respiratory acute atau chronic. Ianya diambil sama ada di klinik atau hospital untuk nebulizer, manakala inhaler untuk penggunaan harian di luar hospital. Indikasi termasuk penyakit Asthma, COPD (Chronic obstructive Pulmonary Disease), allergic rhinitis, URTI dan lain-lain lagi. Teknik semburan ini menggantikan pengambilan ubat secara oral. Jadi keberkesanan inhaler lebih cepat dan spesifik. Terutamanya pada serangan acute, dimana bronchus menjadi sempit. Kesan ubat ini menyebabkan bronchus akan mengembang semula dan memudahkan pesakit bernafas.

Tindakan Ubat (Mechanism of Action)

Inhaler ini disedut ke system pernafasan melalui mulut dan ubat aktif akan terus ke bronchus tanpa perlu melalui system darah. Jadi ianya bersifat ‘local effect’ di paru-paru. Tidak mungkin sedutan ubat akan ke system pencernaan (perut). Sekalipun (sekiranya ada) semburan ini ke system pencernaan, ianya tidak memberi kesan atau memberi tenaga kerana tidak berlaku absorpsi ubat ke system darah.

Keperluan dan Kekerapan mengambil Inhaler

Ini bergantung kepada umur pesakit dan ‘severity’ penyakit tersebut. Ada yang perlu mengambil kombinasi lebih dari satu jenis inhaler seperti Steroid-inhaler dan Bronchodilator-inhaler (Salbutamol dan Terbutaline). Bronchodilator-inhaler adalah bersifat ‘short-acting’ dan perlu diambil lebih kerap seperti 3 atau 4 kali sehari. Berbanding steroid boleh diambil hanya sekali sehari.

Fiqh Perubatan Penggunaan Inhaler

Penulis merujuk keputusan ‘Seminar Fekah Perubatan ke-9 yang diadakan di Casablanca, Morocco, 14-17 Jun 1997’, dimana menurut kebanyakan (majority) ahli majlis (iaitu pakar fiqh dan perubatan) ubat semburan hidung (inhaler) dan ubat sedut tidak membatalkan puasa.

Huraian Saintifik

Islam memberi kelonggaran pesakit yang ingin melakukan ibadah termasuk puasa sebagai satu maslahah. Penggunaan inhaler, pada pandangan kasar ianya membatalkan puasa kerana sesuatu bahan yang masuk ke rongga terbuka. Namun begitu dalam kontek ini, penulis merujuk keputusan seminar fiqh di Casablanca itu dan merumuskan rational nya:

(1)    Pesakit Asthma, COPD dan seumpamanya adalah jenis acute dan chronic yang memerlukan rawatan inhaler secara berkala dan tempoh yang lama

(2)    Inhaler (semburan) bersifat ‘local effect’ di paru-paru sahaja. Tidak ada kesan absorpsi ke system pencernaan.

(3)    Inhaler tidak aktif untuk tempoh panjang. Jadi serangan acute asthma contohnya, tidak dapat ditangguh rawatannya. Walaupun pesakit mempunyai maslahah untuk berbuka puasa. Namun kepada pesakit chronic yang perlu mengambil lebih dari 3 kali terutamanya waktu siang, mereka juga berhadapan masalah yang sama untuk berpuasa qada nanti

(4)    Inhaler (semburan) tidak memberi sebarang tenaga tambahan kepada pesakit kerana ianya tidak diserap ke system darah. Sekalipun ada, terlalu minimum

 Kesimpulan:

Penulis sangat bersetuju penggunaan inhaler sewaktu berpuasa kepada pesakit ‘acute dan chronic’ tidak membatalkan puasa seperti keputusan ‘Seminar Fekah Perubatan ke-9 yang diadakan di Casablanca, Morocco’.

Oleh:
Prof Dr Azizi Ayob
Setiausaha Agong I-Medik

Leave a Reply