MENU

kencing manis
Tag Archive

812

“Saya Ada Diabetes dan Saya Nak Buat Rawatan Gigi. Masalahnya …”

Info Sihat

13/04/2018

Pernah tak anda pergi klinik gigi untuk cabut gigi. Kemudian doktor gigi tanya, “Ada kencing manis tak?”

Atau anda ialah seorang pesakit kencing manis. Gigi anda dah bergoyang sangat dah. Anda ke klinik gigi untuk melakukan cabutan gigi. Tapi doktor gigi suruh buat ujian gula dalam darah dulu.

Maka anda pun buat ujian darah dan doktor gigi dapati bacaan gula dalam darah anda ialah 20 mmol!

“Tak boleh cabut ni, encik. Bacaan gula dalam darah tinggi sangat.”

Anda selaku pesakit yang dah lama terganggu dengan gigi yang bergoyang ni rasa marah. Dah lah datang jauh-jauh, tunggu punya lama di ruang menunggu semata-mata nak cabut gigi. Tiba-tiba doktor tak nak cabut gigi.

“Alaa doktor, dah goyang sangat dah ni. Cabut je doktor. Takde apa lah!”

Doktor masih berkeras tak mahu teruskan cabutan.

“Apa kena mengena gula dalam darah saya ni dengan cabut gigi doktor? Doktor cabut je la, saya tanggung lah akibatnya nanti.”

Oh pesakit. Andainya kamu tahu akibatnya.
Jadi, marilah sini. Doktor nak ceritakan kaitan kencing manis, atau dalam bahasa perubatannya, diabetes, dan juga kesihatan mulut.

Diabetes merupakan penyakit metabolik yang diakibatkan oleh sel-sel pankreas yang tidak mampu menghasilkan dan menggunakan insulin secara optimum.

Insulin merupakan hormon yang penting yang menukarkan gula atau glukosa dalam darah kepada tenaga atau disimpan di dalam hati.

Apabila penghasilan insulin terganggu, maka berlaku pengumpulan glukosa dalam darah yang akan menyebabkan bacaan glukosa dalam darah menjadi tinggi. Keadaan ini dipanggil hyperglycemia.

Semakin tinggi bacaan glukosa, semakin bahaya keadaan pesakit yang mana pesakit akan berdepan dengan masalah diabetic ketoacidosis iaitu kandungan asid berlebihan dalam badan. Keadaan ini mampu mengancam nyawa.

Jadi, apakah kaitannya dengan kesihatan mulut dan seterusnya rawatan pergigian?

Pesakit diabetes cenderung untuk mengalami masalah rongga mulut kering akibat berkurangnya penghasilan air liur. Pengurangan rembesan air liur boleh meningkatkan risiko gigi berlubang (karies).

Pesakit diabetes juga mempunyai risiko yang tinggi terhadap jangkitan kulat kandida (oral candidosis) dan kuman. Ini adalah kerana sistem imuniti mereka yang semakin lemah akibat keadaan hyperglycemia yang dialami mereka.

Jangkitan kuman yang berlaku dalam gusi boleh merosakkan tisu gusi dan melambatkan proses penyembuhan. Maka berlakulah radang gusi yang disebut gingivitis. Sekiranya dibiarkan tanpa rawatan, gusi akan semakin membengkak dan sangat mudah berdarah, paras ketinggian tulang sekitar gigi menurun, gigi kelihatan memanjang dan gigi akan bergoyang. Keadaan ini dipanggil periodontitis.

Prosedur cabutan gigi akan mendedahkan pesakit kepada risiko jangkitan kuman akibat terbukanya saluran darah kepada persekitaran yang dipenuhi bakteria jahat dalam mulut tadi terutamanya dalam soket gigi.

Setelah cabutan dilakukan, kuman-kuman ini boleh masuk ke dalam saluran darah (septiceamia). Ini boleh mengakibatkan jangkitan yang lebih serius kepada tulang (osteomyelitis) yang akan mengambil masa yang lama untuk sembuh. Septicemia juga boleh menjadikan kadar gula dalam darah pesakit kencing manis menjadi tidak terkawal yang seterusnya mendedahkan pesakit kepada risiko diabetic ketoacidosis.

Sekarang anda dah nampak kaitannya dengan kencing manis?

Penyakit kencing manis yang tidak terkawal boleh menjadi punca penyakit mulut dan penyakit mulut juga boleh memburukkan penyakit kencing manis yang sedia ada.

Maka sangat penting bagi pesakit kencing manis menjaga kesihatan mulut agar sentiasa berada di tahap optimum. Pastikan kebersihan mulut dijaga, dapatkan rawatan dan nasihat pergigian daripada doktor gigi bertauliah dan kawal kencing manis anda 🙂

 

Dr. Dhuha binti Mohd Shahrain
Pegawai Pergigian KP Bandar Kuantan
Sukarelawan I-Medik

 

 

Sumber rujukan:
1. Nordin MM, Rahman SA, Raman RPC & Vaithilingam RD 2014, Periodontal Status and Oral Health Knowledge Among Selected Population of Malaysian Type-2 Diabetics, Sains Malaysiana 43 (8), pp. 1157-1163

2. Diabetics and Gum Disease: What’s The Connection?, https://www.ontrackdiabetes.com/related-conditions/teeth-gum/diabetes-gum-disease-whats-connection

3. Diabetes and Dental Complications, https://www.google.com/amp/s/www.ontrackdiabetes.com/amp/4043#ampshare=https://www.ontrackdiabetes.com/related-conditions/teeth-gum/diabetes-dental-complications

4. Diabetes, https://www.ada.org/en/member-center/oral-health-topics/diabetes

5. Lamster IB, Lalla E, Borgnakke WS &Taylor GW 2008, The Relationship Between Oral Health and Diabetes Mellitus, Journal of the American Dental Association (1939) 139, pp. 19-24

Read article

558

“Tolong Jangan Potong Kaki Saya, Tuan Doktor!”

Info Sihat

16/01/2018

“Tolong jangan potong kaki saya, Tuan Doktor. Beri saya masa lagi untuk berfikir,“

Seringkali situasi sebegini dilihat di hospital. Kerap kali doktor terpaksa untuk memotong kaki pesakit untuk menyelamatkan nyawa pesakit kerana jangkitan kuman yang asalnya dari kaki boleh merebak hingga ke jantung, buah pinggang, otak dan jika tidak dirawat, ia boleh membawa kepada kematian. Ada yang dipotong di jari, buku lali, bawah lutut dan ada juga dipotong sehingga paras atas lutut.

Terdapat banyak sebab yang menyebabkan keadaan ini terjadi. Antara sebab yang utama adalah akibat komplikasi daripada penyakit Diabetis Melitus. Penghidap sakit Diabetis Melitus berisiko untuk mendapat luka yang teruk di bahagian kaki. Ini merupakan salah satu komplikasi di mana kaki akan mengalami kekurangan deria sentuhan (diabetic neuropathy) dan juga kerana salur darah di kaki menjadi sempit (peripheral vascular disease).

Orang yang menghidap Diabetis Melitus boleh mengakibatkan urat saraf mengalami kerosakan dan menyebabkan ia tidak boleh berfungsi dengan sempurna. Antara tanda-tandanya adalah kaki dan tangan akan berasa kebas-kebas pada paras pergelangan kaki dan juga tangan. Ini menyebabkan pesakit berisiko tinggi untuk tidak perasan sekiranya terdapat luka di kaki. Luka yang kecil akan menjadi besar jika tidak dirawat dengan kadar segera.

Diabetis Melitus juga boleh menyebabkan salur darah menjadi sempit terutamanya salur-salur darah yang besar. Ini mengakibatkan kurangnya darah sampai ke kaki dan sekiranya ada luka di kaki, ia menyebabkan luka tersebut lambat sembuh kerana darah tidak dapat membekalkan nutrien yang secukupnya untuk membantu penyembuhan luka tersebut.

 

Bagaimana untuk mengelakkan luka di kaki bagi pesakit Diabetis Melitus?

1. Pesakit hendaklah selalu memeriksa kaki sendiri atau meminta tolong orang memeriksa kaki pesakit.

  • memeriksa dengan teliti terutamanya di celah-celah jari,
  • mendapatkan rawatan awal sekiranya terdapat luka di kaki,
  • menggunakan krim pelembab yang bersesuaian sekiranya kaki terlalu kering sehingga menyebabkan rekahan,
  • memotong kuku dengan berhati-hati mengikut bentuk jari,
  • membasuh kaki dan memastikan kaki dilap sehingga kering,
  • sentiasa memakai kasut dan stokin,
  • memakai kasut yang tidak ketat.

2. Memastikan bacaan gula sentiasa terkawal dengan mematuhi arahan ubatan, pemakanan dan juga gaya hidup yang sihat.

Akhir sekali, penyakit kencing manis adalah penyakit yang tidak berjangkit dan ia boleh dikawal sekiranya pesakit memakan ubat dengan betul dan menjaga pemakanan. Ini akan mengurangkan risiko untuk pesakit mendapat komplikasi-komplikasi Diabetis seperti luka yang lambat sembuh, seterusnya boleh menyelamatkan KAKI ANDA DARI DIPOTONG!

Dr Ammar bin Abdol Hamid
I-Medik Melaka

Read article

990

“Doktor, saya rasa ini gangguan jin.”

Info Sihat

28/09/2017

Bulan lepas saya merawat seorang pesakit kencing manis di klinik, saya bertanyakan perihal penyakitnya. Kali ini jawapannya agak berbeza daripada jawapan tipikal pesakit saya;

“Doktor, saya rasa penyakit yang saya hadapi ini bukan kencing manis. Segala simptom kebas-kebas tangan, kerap buang air kecil ini ada penyebabnya, Dan saya yakin sebabnya bukan kencing manis.”

Saya semakin tertarik dan bertanya, “Apa sebabnya, puan?”

“Saya terkena gangguan jin. Ada orang dengki dengan saya. Ketika saya muda saya tak pernah sakit apa-apa. Tapi lepas berlaku gangguan ini, menyebabkan saya banyak masalah. Bermula dengan badan rasa sakit-sakit kemudian datang simptom lain.”

Saya terus mendengar sambil membelek keputusan darahnya;

  • Fasting blood sugar (FBS) : 16 mmol/L
  • HBA1C : 12%

Ini menunjukkan kawalan kencing manis yang sangat teruk, tidak terkawal langsung. Saya tersenyum sambil memberi peluang kepadanya menerangkan lagi.

“Kadang-kadang bila datang gangguan tu lagi, tangan dan kaki saya memang akan kebas-kebas, tapi lepas saya berzikir dan baca ayat pendinding. Alhamdulillah, terus hilang.”

Saya mencelah, “Bagaimana puan yakin semua itu adalah kesan gangguan?” Beliau menjawab ada seorang ustaz berkata begitu. Terus percaya dan yakin, berpegang dengannya sampai sekarang. Saya cuba menerangkan keadaan sebenar, bahawa segala simptom yang dihadapi adalah berpunca daripada taraf gula dalam darah yang tidak terkawal.

Namun selaku pensyarah di sebuah kolej, beliau menolak mentah-mentah tanpa mempertimbangkan penerangan saya. Mungkin kerana saya nampak lebih muda barangkali. Kemudian saya cuba menambah dos ubat Metformin (ubat kencing manis), namun beliau menolak. Saya lihat di hadapan bukunya, sudah tertulis “difficult patient” oleh rakan doktor lain.

Saya terangkan risiko kencing manis tidak terkawal seperti strok, buah pinggang rosak, kerosakan saraf mata dan lain-lain. Namun jawapannya sangat menyejukkan hati; semua itu adalah ketentuan Allah, jika berlaku pun. Saya mengiyakannya tanpa membantah, sambil berkata, “Tapi kita manusia diberi pilihan untuk berusaha mengelakkan mudarat.”

Sesi rawatan saya tamat, sambil hati terasa berat dan kecewa.

* * * * * * * * * *

Gejala diabetes

  1. Beriman dengan kewujudan jin dan malaikat itu adalah rukun iman. Kita semua perlu mempercayainya. Namun tidak semua perkara adalah disebabkan gangguan jin. Ilmu sains juga adalah ilmu Allah. Ilmu yang diizinkan oleh Allah untuk manusia mengambil manfaat darinya. Perubatan yang diamalkan sekarang adalah satu cabang ilmu yang sangat bernilai, ilmu yang berkesinambungan daripada tokoh-tokoh perubatan islam terdahulu seperti Ibn Sina, Azzahrawi dan lain-lain.
  2. Kencing manis atau diabetes mellitus berpunca daripada berkurangnya taraf hormon insulin yang berfungsi untuk mencerna gula dalam darah, ataupun sel-sel badan tidak sensitif kepada insulin. Selepas kita makan karbohidrat (nasi, roti, gandum) atau minum minuman manis, kandungan gula dalam badan akan meningkat, Hormon insulin inilah yang akan membawa gula tersebut ke sel-sel badan untuk digunakan sebagai tenaga. Jadi bila kurangnya insulin, menyebabkan kandungan gula akan tinggi. Ia tidak dapat digunakan untuk tenaga, dan mendatangkan banyak komplikasi lain.
  3. Ubat kencing manis berfungi untuk mengawal gula dalam darah, tapi tidak menyembuhkan kencing manis. Sehingga kini tidak ada lagi penawar kepada kencing manis. Ia boleh dikawal tapi tidak boleh diubati.
  4. Tanda-tanda kencing manis tidak terkawal adalah;
    • Cepat rasa haus
    • Kerap buang air kecil
    • Badan tidak bermaya
    • Kebas-kebas tangan dan kaki
    • Mata semakin kabur dan mungkin buta
    • Luka susah sembuh dan semakin teruk
    • Strok atau lumpuh yang kekal

Berlakunya semua simptom di atas ada penerangannya. Apabila taraf gula tinggi dalam darah, menyebabkan air lebih banyak dikeluarkan dari badan melalui kencing. Ini menjadikan badan sentiasa rasa lemah dan cepat haus. Gula menyebabkan kerosakan pada saraf dan salur darah, menyebabkan kebas-kebas tangan dan kaki, luka susah sembuh kerana salur darah tidak efektif.  Gula yang tinggi juga merosakkan banyak organ lain seperti buah pinggang dan jantung. Juga merosotnya antibodi badan, menyebabkan mudah dijangkiti penyakit termasuk TB (tuberkulosis/batuk kering). Komplikasi paling menakutkan adalah strok dan rosak buah pinggang.

  1. Memilih untuk tidak mengawal gula adalah memilih untuk mendatangkan mudarat pada tubuh badan, kerana ia akan mendatangkan komplikasi yang lebih buruk dalam jangka masa yang lama. Perbuatan memudaratkan diri sendiri itu adalah haram di sisi Islam.
  2. Kencing manis adalah penyakit yang boleh mendatangkan kesan yang sangat teruk jika tidak dikawal dengan baik. Sedikit demi sedikit ia merosakkan sistem badan, berhati-hatilah wahai para pembaca. Jika anda mula mempunyai simptom kerap buang air kecil, kerap haus, lesu-lesu badan, berjumpalah dengan doktor anda dulu sebelum anda jumpa bomoh. Kesian jin, tak pasal-pasal kena tuduh!

 

Muhammad Hazim bin Mohd. Azhar
Pegawai Kesihatan UD44
Klinik Kesihatan Kuala Sungai Baru, Melaka

Read article